عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:دولت باید از ابتدا تا انتهای زنجیره حذف ارز ترجیحی برنامه داشته باشد/دست‌های پشت پرده در پی ضربه زدن به صادرات تولیدات کشاورزی هستند

دولت باید از ابتدا تا انتهای زنجیره حذف ارز ترجیحی برنامه داشته باشد/دست‌های پشت پرده در پی ضربه زدن به صادرات تولیدات کشاورزی هستند.نظری با تأکید بر اینکه دولت باید از ابتدا تا انتهای زنجیره برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برنامه داشته باشد گفـت: اگر هر یک از این حلقات زنجیره مذکور دیده نشود می‌تواند به بی‌ثباتی بازار و کمبود محصول در بازار و ورشکستی بخش‌های تولیدی خرد منتهی شود.

به گزارش نار خبر به نقل از  دیار آفتاب؛ چند وقتی است که طرح اصلاح و کارآمد سازی نظام یارانه‌ای کشور(حذف ارز دولتی) و برگشت خوردن محصولات کشاورزی صادرشده از ایران  با حواشی‌های مختلفی همراه بوده است در ادامه در گفتگو با علیرضا نظری نماینده مردم خمین و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به این دو موضوع پرداختیم.

علیرضا نظری نماینده مردم خمین و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص حواشی برگشت خوردن محصولات کشاورزی صادر شده از ایران و پیامد های حذف ارز ترجیحی از نهاده ها گفت: کالاهای مختلفی در گذشته از ارز ترجیحی استفاده می کردند که به مرور زمان حذف شدند و تنها ۶ قلم کالای اساسی شامل گندم، جو، دارو، دانه های روغنی، ذرت و کنجاله سویا از این ارز استفاده می کردند.

نفع ارز ترجیحی، بجای عموم مردم به جیب عده ای سودجوی می رود

وی افزود: با توجه به اختلاف بیش از ۲۰هزار تومانی ارز ترجیحی با ارز نیمایی، لذا سودجویان برای بدست آوردن این ما به التفاوت از هر وسیله ای استفاده می کردند و این برای همه اثبات شده که تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی بیش از اینکه نفعش به عموم جامعه برسد، در جیب عده ای سودجوی رانتخوار ریخته می شود.

نظری تصریح کرد: تجربه سالهای گذشته نیز نشان داده نمی توان از طریق سامانه نیما و سایر ظرفیت ها، این وضعیت را سامان داد. لذا سیاست کلی کشور به سمت حذف ارز دولتی از ۴ قلم کالای دیگر حرکت کرده است و صرفا دارو و گندم از این ارز استفاده خواهند کرد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: اینکه باید حتی گندم و دارو هم در لیست حذف ارز ترجیحی قرار بگیرند تردیدی نیست یعنی اگر بخواهیم در کشور به روند طبیعی برگردیم و یک رقابت سالم داشته باشیم ناگزیر هستیم که به سمت برداشتن ارز ترجیحی حرکت کنیم علی‌الخصوص که در سال‌های اخیر هم ثابت شد این ارز حفره‌ها و رانت‌هایی دارد که مدیریت آن با ایجاد سامانه‌های نظارتی هم به نتیجه مطلوب منتهی نمی‌شود.

برداشتن ارز ترجیحی در بحث نهاده‌های دامی و گندم تکانه‌ی سنگینی خواهد داشت

وی عنوان کرد: برداشتن ارز ترجیحی در بحث نهاده‌های دامی و گندم تکانه‌ی سنگینی خواهد داشت و شوک سختی به بازار وارد می‌کند و نگرانی مجلس عمدتاً بر این متمرکز است که باید همه‌ی جوانب امر دیده شود.

عضو کمیسیون کشاورزی افزود: از طرفی باید انبارهای معاونت پشتیبانی و امور دام وزارت جهاد کشاورزی نهاده‌های موردنیاز را حداقل برای دو ماه در کشور ذخیره‌سازی داشته باشند که بتوان اتفاقات نامتعارف بازار را مدیریت کرد ولی این سؤال مطرح است که آیا وزارت جهاد کشاورزی این کار انجام داده است یا خیر.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه در بحث حذف ارز ترجیحی باید به تولیدکنندگان نگاه ویژه‌ای صورت گیرد گفت: وقتی افراد به یکباره با ارز نیمایی تولید انجام دهند مشخص است که هزینه‌ها بالا می‌رود لذا نیاز به سرمایه در گردش دارند. وقتی هزینه تمام شده تولید بالا می‌رود قدرت خرید مردم هم کاهش پیدا می‌کند. مثلاً وقتی مرغ از کیلویی ۳۰ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان برسد که پیش‌بینی‌ها هم همین است در این صورت دولت باید سیاست‌های حمایتی را که زمانی با ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکننده می‌داد به‌صورت ریالی مصرف‌کننده را با آن تقویت کند.

دولت باید از ابتدا تا انتهای زنجیره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برنامه داشته باشد

نظری با تأکید بر اینکه دولت باید از ابتدا تا انتهای زنجیره برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برنامه داشته باشد گفـت: اگر هر یک از این حلقات زنجیره مذکور دیده نشود می‌تواند به بی‌ثباتی بازار و کمبود محصول در بازار و ورشکستی بخش‌های تولیدی خرد منتهی شود.

دست های پشت پرده در پی ضربه زدن به صادرات تولیدات کشاورزی هستند

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی پیرامون حواشی اخیر در خصوص بازگشت برخی محصولات کشاورزی صادر شده از ایران به چند کشور گفت: اتفاقی در ماه‌های اخیر مبنی بر عودت محصولات کشاورزی ما از برخی کشورهایی که هدف صادراتی بودند ازجمله روسیه، هند و همسایگان جنوبی رخ داد بخشی از این مسئله نتیجه کم‌کاری مسئولین است و بخشی هم به‌منظور ایجاد بار سیاسی و روانی توسط دست‌های پشت پرده‌ای است که به دنبال این هستند که ضربه اساسی به اقتصاد کشور بزنند و صادرات تولیدات کشاورزی ما را با مشکل مواجه کنند.

نظری تأکید کرد: بازگشت محصولات کشاورزی دال بر آلوده بودن آن‌ها نیست بلکه ما سموم دیگری استفاده کرده‌ایم که در لیست اعلامی سموم به کشور روسیه وجود نداشته است و کوتاهی وزارت جهاد کشاورزی در ماه های گذشته موجب این خسارت شد.

نماینده مردم خمین با تأکید بر اینکه می‌طلبد در آینده مراقبت‌های بیشتری صورت گیرد گفت: بخشی از اقدامات در حیطه وظایف در وزارت جهاد کشاورزی در زمینه‌های ترویجی و توجیه کشاورزان نسبت به استفاده از انواع سموم است و یک بخشی هم به وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو باز می‌گردد که آن‌ها هم باید تکالیف خودشان را در مبادی خروجی و قبل از اینکه محصول از کشور خارج شود انجام دهند تا با بازگشت محصول از کشور هدف مواجه نباشیم چراکه هم تبعات اجتماعی خواهد داشت و هم خسارات و ضررهایی که به تولیدکنندگان وارد می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *