دستور ویژه استاندار مرکزی؛ هیچ صنعت آب‌بری به ساوه و زرندیه تخصیص نیابد

استاندار مرکزی گفت: پتروشیمی و پالایشگاه که صنایع بزرگی هستند در بحث پساب اختیاری ندارند، این شرکت‌ها حتما باید پساب را ببرند و سرمایه‌گذاری کنند و در فاصله زمانی معینی محدودیت‌هایی را برای مصارف ممنوع آب آنها تعیین می‌کنیم.

به‌گزارش  نارخبر به نقل از خبرگزاری تسنیم، فرزاد مخلصالائمه ظهر امروز در شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کمآبی استان مرکزی با اشاره به وضعیت پساب‌های استان اظهار داشت: پساب در استان وضعیت مناسبی ندارد و پساب رها شده داریم، بعضی از طرح‌ها عقب است، زنجیره تقاضا زنجیره کاملی نیست و باید هماهنگی بیشتری بین آبفا، آب منطقه‌ای و بین مصرف‌کنندگان انجام شود.

وی افزود: در ساوه به جهت وضعیت خاصی که دارد همه اختیارات استانداری را به فرماندار ساوه انتقال می‌دهیم و هر اقدامی در جهت تخصیص و هشدار به کسانی که تخصیص گرفته‌اند در ساوه تحت امر فرماندار ساوه انجام شود، در باقی شهرها فرمانداران شهرها پای کار باشند و پیگیری‌ها با محوریت فرمانداری انجام شود و شرکت‌هایی که قرارداد و تفاهمنامه دارند دعوت و تعیین تکلیف شوند. 

استاندار مرکزی تصریح کرد: پتروشیمی و پالایشگاه که صنایع بزرگی هستند و تاثیراتی را در حوزه منابع آب استان دارند در بحث پساب اختیاری ندارند، این شرکت‌ها حتما باید پساب را ببرند و سرمایه‌گذاری کنند و در فاصله زمانی معینی محدودیت‌هایی را برای مصارف ممنوع آب آنها تعیین می‌کنیم، پساب خروجی مهاجران بدون تکلیف است و باید پساب خود را تحویل بگیرند. 

مخلص‌الائمه عنوان کرد: تخصیص آب به صنایع آب‌بر در ساوه و زرندیه ممنوع است، هیچ صنعت آب‌بری برای این مناطق تخصیص داده نشود، در ساوه، شهرک‌های صنعتی و در زرندیه متقاضیان پساب پای کار بیایند، برای رهاسازی آب سد ساوه هم که آیا می‌توان آن را رهاسازی کرد یا خیر فردا در سد تصمیم‌گیری می‌شود.

بیشتر بخوانید

وی خاطرنشان کرد: بحث‌های کارشناسی از جلسه خارج شود و مباحث در گروه‌های تخصصی کارشناسی شود، در این جلسات فقط برای تسریع مصوبات جمع شویم و به صورت سازمانی تصمیم نهایی گرفته و طرح اجرا شود زیرا با تبادل نظرها وقت گرفته می‌شود.

استاندار مرکزی عنوان کرد: در تابستان تنش‌های آبی وجود دارد، در بعضی از شهرستان‌ها تلاش می‌شود که مشکل آب شرب آنها حل شود و حتما برطرف می‌شود، نگرانی از تامین آب شرب نداریم ولی هم در آب شرب و هم در مصارف دیگر نیاز به صرفه‌جویی است.

مخلص‌الائمه ادامه داد: در زمینه کشت محصولات سیفی هم باید برنامه‌ریزی شود و محصولاتی که آب‌بر هستند و ارزش اقتصادی چندانی ندارند نباید کشت شوند تا در حوزه کشاورزی بیش از این هدررفت آب نداشته باشیم.

وی در خصوص طرح پایدار آب سرزمین خاطرنشان کرد: با طرح پایدار آب سرزمین موافق هستم و با تحول می‌توان کارهای نو و جدید انجام داد، این طرح باید در یک دشت به صورت نمونه انجام شود و تعارض منافع نداشته باشیم، در آن منطقه شدنی باشد و کارگروهی متشکل از همه اعضا با هدف تدوین متن اجرا شود، این طرح از سوی اعضا به هیچ عنوان رد نشود و همه با نیت اینکه طرح متعلق به خود آنهاست نگاه کنند تا این طرح هر چه سریع‌تر شروع شود.

استاندار مرکزی بیان کرد: دو دستور کار برای جلسه بعد در نظر گرفته شده است که طرح پایدار آب سرزمین(پاس)، گزارش کامل از طرح آبیاری نوین استان و هدررفت آب در جلسه بعد ارائه شود.

انتهای پیام/۷۱۲/س

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *