جایزه وزیر دولت روحانی به یک متخلف؛ وقتی مدیر محروم پست گرفت!/ دوپینگ سازمان یافته دوچرخه سواری، از پیست تا صندلی مدیریت

بزرگترین مشکل در بدنه دوچرخه سواری ایران از نگاه UCI دوپینگ سازمان یافته است که با مشارکت رئیس سابق فدراسیون مدتها در ایران انجام شده و حالا مانع اصلی در مسیر برگزاری انتخابات به شمار می رود.

به گزارش نارخبر؛ به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فدراسیون دوچرخه سواری مدتهاست که بلاتکلیف است و با سرپرست اداره می شود. فدراسیون که پس از ۸ سال بی ثمر ریاست خسرو قمری، در اوج، بلاتکلیفی، ناکامی و بی مسئولیتی روزگار را سپری می کند؛ آنچه ماحصل عملکرد مشعشع و ضعیف قمری در این فدراسیون بود. مدیری که زمانی فدراسیون دوچرخه سواری را تحویل گرفت که این رشته سری در میان سرها داشت و در سبد مدال آوری ایران از بازیهای آسیایی و تورنمنت های بین المللی سهم ویژه ای به خود اختصاص داده بود اما قمری با سومدیریت این رشته را مضحمل کرد و سبب شد تا دوچرخه سواری در پیست ناکامی رکاب بی حاصل بزند.

پس از ۸ سال سقوط آزاد، وزیر ورزش وقت با حکمی سرپرست این فدراسیون را مشخص کرد و افشین داوری بر صندلی مدیریت نشست تا دور باطل قمری در این فدراسیون به پایان برسد اما خروج قمری تازه ابتدای داستان بود و مصیبت های دوچرخه سواری به اندازه ای زیاد بود که حتی خروج مدیر ناکام پیشین دردی را دوا نکرد. به ویژه اینکه آقای سرپرست نیز از کارمندان وزارت ورزش به شمار می رفت که تنها هنرش بله قربان گویی برای مدیر بالادستی یعنی معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان بود و کارنامه تاریکش را پیش از این در فدراسیون های دوومیدانی و والیبال دیده ایم. داوری در آن مقطع تمام فکر و ذکر خود را معطوف انتخابات شطرنج کرده بود و همین دغدغه سبب شد تا حتی سرسوزنی به دوچرخه سواری و مشکلاتش فکر نکند و تنها به شکل تشریفاتی این فدراسیون را اداره کند.

سرانجام انتخابات فدراسیون دوچرخه سواری در خرداد ۱۴۰۰ برگزار و با مهندسی انجام شده، محمود رشیدی یار غار مهدی علی نژاد به صندلی ریاست رسید. صندلی که البته به او وفا نکرد و فدراسیون جهانی دوچرخه سواری هرگز او را به رسمیت نشناخت تا رشیدی بعد از قریب به ۶ ماه مجبور به استعفا از سمت خود شود.

اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری انتخابات ایران را تایید نکرد و از همین رو از ثبت نام رشیدی را به عنوان رئیس فدراسیون ایران در سایت جهانی خودداری نمود. پس از بررسی‌های صورت گرفته و با هدف جلوگیری از تعلیق فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران و برای ایجاد آرامش، رشیدی از سمت خود استعفا کرد و در ابتدای پاییز رسول هاشم کندی از مربیان و اهالی این رشته از سوی وزیر ورزش به عنوان سرپرست انتخاب شد تا مقدمات برگزاری این رشته را فراهم کند اما با گذشت ۶ ماه از دوران سرپرستی هاشم کندی هیچ تلاشی برای برگزاری انتخابات این فدراسیون صورت نگرفت و عجیب تر اینکه وزیر ورزش نیز حکم سرپرستی هاشم کندی را دوباره تمدید کرد تا ابهامات بیشتر شود.

سرپرست فدراسیون در پاسخ به پرسش های متعدد و مکرر رسانه ها درباره عدم برگزاری انتخابات را به مشکل اساسنامه ربط می داد اما وزارت ورزش و البته مجمع فدراسیون هیچ اقدامی برای رفع این مشکل تا به امروز انجام نداده اند تا مشخص شود ایراد فراتر از ماجرای اساسنامه است. این انفعال نشان داد مساله به همین راحتی‌ها حل نشده و اتحادیه جهانی ابهاماتی دارد که باید از ریشه و اصولی در خصوص آن اقدام کرد.

*نامه ۴ بندی UCI؛ از دوپینگ سازمان یافته تا محرومیت قمری

فدراسیون جهانی دوچرخه سواری با انتشار یک نامه به ابهامات موجود درباره دوچرخه سواری ایران اشاره کرده و این مشکلات را دلیل اصلی بلاتکلیفی موجود عنوان کرده. مشکلاتی که تا زمانی که برطرف نشود، مجوز برگزاری هیچ انتخاباتی را صادر نخواهد کرد. در این نامه پرده از اتفاقاتی برداشته شده که در گذشته رخ داده و رئیس پیشین هرگز آن را رسانه‌ای نکرده است.

بزرگترین مشکل در بدنه دوچرخه سواری ایران از نگاه UCI دوپینگ سازمان یافته است که با مشارکت رئیس سابق فدراسیون مدتها در ایران انجام شده و توصیه ها و هشدارهای مکرر در این زمینه نادیده گرفته شده تا جاییکه فدراسیون جهانی رئیس سابق فدراسیون را با محرومیت ۴ ساله روبرو کرده.

بخش حقوقی اتحادیه جهانی در واکنش به اینکه چرا روند تایید اساسنامه فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران به منظور برگزاری انتخابات انجام نمی شود، اعلام کرد که پیش از ادامه روند بررسی و ارائه بازخورد، باید در خصوص برخی موضوعات از جمله اقدامات ضددوپینگ، شفاف سازی کامل صورت گیرد. در بخشی از این اظهارنظر به این موضوع اشاره شده که اساسنامه ارسالی از سوی فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران بارها مورد بحث و بررسی کارشناسانه قرار گرفته اما مسایلی وجود دارد که مربوط به گذشته و نیاز به برطرف شدن دارد. 

فدراسیون جهانی در نامه خود به ۴ بند به طور مشخص اشاره کرده که عبارت است از:

۱- نقض قوانین ضددوپینگ و پنهان کاری دوپینگ حسین عسگری و همچنین انتصاب و  بکارگیری وی به عنوان مربی ملی در زمان محرومیت به دلیل دوپینگ

۲- عدم اجرای تحریم های ضددوپینگ توسط فدراسیون دوچرخه سواری ایران، به صورت خاص در ارتباط با پرونده محرومیت روح الله احمدی

۳- برنامه ریزی و اجرای برنامه تست غیررسمی ضددوپینگ که گفته می شد به منظور نظارت بر سلامت است.

۴- اطلاع دادن و آگاه نمودن دوچرخه سواران قبل از رویدادها در ارتباط با  حضور افسران کنترل و مبارزه با دوپینگ (DCOs) از طریق اپلیکیشن تلگرام

کمیته انضباطی اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری در نامه خود تاکید کرده است که فدراسیون، برنامه‌ای را تحت عنوان «طرح سلامت» اجرایی کرده اما به شکلی ناکارآمد و خلاف گزارش‌های ارسالی، اسناد موجود نشان می‌دهد که از زمان شروع این طرح با مدیریت قبلی فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران، در موارد مختلف و در مساله مبارزه با دوپینگ، به شکلی هدفمند اقدام کرده است. 

در حقیقت یکی از دلایل اصلی این عدم تصویب اساسنامه از سوی UCI ماجرای «طرح سلامت» در دوره ریاست خسرو قمری است. در این طرح از سوی فدراسیون آزمایش خون برای غربالگری گرفته می‌شد، ولی روی آنها در آزمایشگاه‌هایی که زیر نظر وادا نبودند، آزمایش‌های مربوط به دوپینگ صورت می‌گرفت که این مصداق بارز تخلف است. فدراسیون این کار را انجام می‌داد تا اگر ورزشکاری مشکوک به دوپینگ است و نشانه‌ای از دوپینگ در بدنش وجود دارد، هرگز به تیم ملی و مسابقات معتبر دعوت نشود و کنار گذاشته شود. این بدان معناست که فدراسیون دوچرخه سواری برای جلوگیری از دوپینگ ورزشکارانش شخصا و پنهانی اقدام می کرده و ورزشکار دوپینگی را بدون محرومیت از تیم ملی کنار می گذاشته تا اینگونه صورت مساله را پاک کند!

مشکلات و ابهامات فدراسیون جهانی به همین جا ختم نمی‌شود، آنها در واکنش به مدیریت دوپینگ در فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران در زمان قمری به اسنادی اشاره کرده‌اند که به ورزشکاران زمان و محل تست‌های دوپینگ، اطلاع‌رسانی شده است. فدراسیون جهانی دوچرخه‌سواری تاکید کرده که از طریق اپلیکیشن تلگرام و در حین برگزاری مسابقات و در شرایط مشابه به افراد در خصوص کنترل دوپینگ، اطلاع رسانی شده که این اقدام باعث تاسف است. در واقع فدراسیون قمری به محض اقدام وادا برای تست دوپینگ از دوچرخه سواران، زمان و مکان نمونه گیری را با تلگرام به اطلاع ورزشکاران می رسانده تا دوپینگی ها فرار را بر قرار ترجیح دهند!

در کنار اینها استفاده مکرر از نفرات دوپینگی در تشکیلات تیم ملی که به نوعی دهن کجی به قوانین UCI محسوب می شود و با وجود اخطارهای مکرر در این زمینه، باز هم قمری نفرات دوپینگی را در تیم ملی به کارگیری کرده تا ثابت کند که برای او تخلف و دوپینگ هیچ اهمیتی ندارد!

با توجه به این تخلفات آشکار و محرز در نامه UCI با اشاره به گزارش کمیسیون اخلاق و انضباطی اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری مبنی بر محرومیت همیشگی خسرو قمری از هر گونه فعالیت مرتبط با این رشته، تاکید شده که انتخابات باید به منظور انتصاب رییس جدید، برگزار شود. همچنین در بخش دیگری از این نامه تاکید شده که فرهنگ مبارزه با دوپینگ در فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران به حد کفایت نرسیده و قبل از این که موضوع بغرنج شود باید برخورد جدی در این زمینه صورت پذیرد تا فدراسیون در خطر تعلیق قرار نگیرد.

بخش حقوقی فدراسیون جهانی دوچرخه‌سواری در ادامه نسبت به عدم تکرار رفتارهای قبلی و سرلوحه قرار گرفتن فعالیت‌های صادقانه و شفاف توسط فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران، ابراز امیدواری کرد. فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران باید به اتحادیه جهانی تضمین بدهد که دیگر هیچ رفتار یا برخوردی با هدف دوپینگ سازماندهی‌شده صورت نگرفته و اتفاقات گذشته تکرار نخواهد شد.

*پاک شدن ایمیل محرومیت و ارتقا پست در دولت روحانی

نکته مهم در این ماجرا محرومیت خسرو قمری رئیس اسبق فدراسیون دوچرخه سواری به واسطه دوپینگ سازمان یافته در دوچرخه سواری ایران است. اتحادیه جهانی دوپینگ سیستماتیک در دوچرخه سواری ایران را مصداق عینی تخلف دانسته و بر همین اساس نیز خسرو قمری رئیس سابق فدراسیون ایران را محروم کرده.

این محرومیت ۳ سال پیش و در سال ۲۰۱۹ به فدراسیون ایران ابلاغ شده. یعنی درست همان روزهایی که قمری با ترتیب دادن کنفرانس مطبوعاتی و مصاحبه های سریالی با رسانه ها ادعا می کرد که شخصا تصمیم گرفته تا بعد از ۸ سال از فدراسیون دوچرخه سواری کنار رفته و میدان را برای جوانترها خالی کند و این رفتار خود را درس مدیریت و از خودگذشتگی عنوان می کرد، او از سوی فدراسیون جهانی با محرومیت ۴ ساله روبرو شده بود و چاره ای به جز خروج از فدراسیون نداشت!

عجیب اینکه قمری و همقطارانش بعد از جدایی از فدراسیون تمامی ایمیل های فدراسیون و مکاتبات با نهادهای بین المللی از جمله UCI را دیلیت کردند تا این ماجرا مخفی بماند! این ماجرا سر و صدای زیادی به همراه داشت و رشیدی رئیس وقت فدراسیون بارها اعلام کرد که کلیه مکاتبات فدراسیون طی ۱۰ سال گذاشته از ایمیل فدراسیون پاک شده و خواستار پیگیری آن و برخورد با مسببان آن شد اما هرگز این اتفاق رخ نداد.

ظاهرا قمری و همکارانش برای مخفی ماندن محرومیت وی ایمیل های یک دهه گذشته فدراسیون را دیلیت کرده اند. برخی اعتقاد دارند پاک شدن ایمیل‌های فدراسیون بی‌ارتباط با این موضوع نباشد، زیرا منافع برخی از این موضوع به خطر می‌افتاده و آنها ترجیح داده‌اند که هیچ سندی را باقی نگذارند.

نکته عجیب و تاسفبار در این رابطه ارتقا پست خسرو قمری توسط وزیر وقت ورزش و جوانان بود. مسعود سلطانی فر بی اعتنا به محرومیت ابدی قمری، رئیس متخلف دوچرخه سواری را به‌ عنوان مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان منصوب کرد تا ثابت کند در دولت یازدهم و دوازدهم فساد و تخلف سازمان یافته در همه زمینه ها و حوزه ها رواج داشته! در حالیکه انتظار می رفت وزیر وقت قمری را به عنوان یک فرد متخلف برای همیشه محروم کرده و از ورزش کنار بگذارد، به وی پست جدیدی اعطا کرد تا اوج بی تفاوتی و بی اعتنایی خود به قانون را ثابت کند. اتفاقی که البته در دولت روحانی مسبوق به سابقه بود و تمامی مختلفان، مجرمان و تبهکاران در حوزه های مختلف دارای سمت و صندلی بودند و حتی محکومیت صریح قانونی نیز بازدارنده آنها از فعالیت در دولت نبود! برگ زرین دیگری از شاهکارهای دولت قانون گریز و متخلف. اتفاقی که در همان مقطع با استقبال رسانه های همسو مواجه شد و سایت منتسب به وزارت ورزش با کارگزاری یکی از مداحان صله بگیر، با دعوت از قمری به عنوان مدیر خدوم برای وی مراسم تجلیل برگزار کرد!

*تضمین فدراسیون و درخواست از UCI برای حذف نام قمری

با توجه به مشکلات فدراسیون دوچرخه سواری و تخلفات متعدد و دوپینگ سازمان یافته فدراسیون دوچرخه سواری به فدراسیون جهانی تعهد داده تا مشکلات موجود را برطرف کند تا با تصویب اساسنامه فدراسیون، مجوز برگزاری انتخابات صادر شود.

فدراسیون دوچرخه سواری کشورمان این ضمانت را به فدراسیون جهانی ارائه کرده که شفاف سازی لازم در این خصوص انجام خواهد شد. از سویی دیگر با توجه به تاکید فدراسیون جهانی مبنی بر عدم حضور خسرو قمری در این رشته به هر نام و عنوان، وی به این رشته بازنخواهد گشت. همچنین مسئول طرح سلامت فدراسیون دوچرخه سواری نیز معرفی خواهد شد. 

فدراسیون ایران همچنین با ارسال نامه‌ای UCI خواستار حذف نام قمری از این سایت شده. از زمان پایان دوره ۸ ساله ریاست قمری که در زمستان ۹۹ صورت گرفت، دو سرپرست و یک رئیس به فدراسیون آمده‌اند و قمری نیز با محرومیت فدراسیون جهانی روبرو شده، اما هنوز نام قمری در سایت اتحادیه جهانی دیده می‌شود.

*هاشم کندی: قمری نگفته بود محروم است، مسئول ایمیل ها از بستگان خودش بود

رسول هاشم کندی سرپرست فدراسیون دوچرخه‌سواری درباره نامه اتحادیه جهانی دوچرخه سواری که در آن اعلام شده رییس پیشین فدراسیون دوچرخه سواری از کلیه فعالیت ها مربوط به این رشته محروم است، اظهار داشت: اتحادیه جهانی در نامه‌ای به ما عنوان کرد که اساسنامه فدراسیون به اندازه کافی مورد بررسی قرار گرفته  اما در مورد چند مسئله ازما توضیح خواستند که شفاف سازی انجام شود. اول اینکه خسرو قمری رییس قبلی فدراسیون به دلیل اجرای طرح سلامت که دوپینگ سازمان یافته تلقی شده محروم است و  باید ثابت کنیم که او هیچ گونه فعالیتی در دوچرخه‌سواری ندارد. از طرفی افرادی که مرتبط با اجرای طرح سلامت بودند نیز کنار گذاشته شدند و فعالیتی در دوچرخه سواری ندارند.

او ادامه داد: خسرو قمری به وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک مسئله محرومیت را اطلاع نداده بود و فکر می‌کنم به همین دلیل هم بود که تمام ایمیل های فدراسیون را پاک کرده بودند. دوستان قبلی باید این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌ اطلاع‌رسانی می‌کردند اما این اتفاق نیفتاد و اینکه آنها اصرار داشتند افراد بعدی که به فدراسیون می‌آیند از بین خودشان باشد، هم دلیلش همین اتفاقات بوده است تا کسی از شرایط مطلع نشود.

وی در مورد اینکه چرا مسئول روابط بین‌الملل سابق موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌ نگفته، گفت: ظاهرا روابط بین‌الملل سابق هم از بستگان خودشان بوده و به همین خاطر هیچ گونه اطلاع‌رسانی صورت نگرفت. در مورد همین موضوع پرونده‌ای هم در پلیس فتا باز است، اما ما وقتی متوجه این موضوع شدیم دیگر پیگیری نکردیم.

هاشم کندی در پاسخ به این پرسش که چگونه اتحادیه جهانی را قانع کردید؟ گفت: ما در نامه اعلام کردیم آقای قمری هیچ گونه فعالیتی در دوچرخه‌سواری ندارد و کارمندان مرتبط با طرح سلامت هم دیگر مشغول به کار نیستند. علاوه بر آن مستنداتی هم ارائه کردیم مبنی بر اینکه فدراسیون دوچرخه سواری با نادوی ایران همکاری دارد و از دوچرخه سواران تست خون گرفته می شود. همچنین خبرهای مربوط به آن را نیز ترجمه و برای اتحادیه جهانی ارسال کردیم.

سرپرست فدراسیون دوچرخه سواری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه فکر می‌کند اساسنامه فدراسیون به تایید اتحادیه جهانی برسد؟ گفت: ما همه توضیحات لازم را دادیم و فکر نمی‌کنم مسئله دیگری باشد. ما تمام موارد را‌‌‌‌‌‌‌‌ به اطلاع اتحادیه رسانده‌ایم و منتظر تصمیم آنها هستیم. حتی اعلام کردیم که با نادوی ایران همکاری داریم و تمام تست‌ها گرفته می‌شود و مشکلی وجود ندارد. واقعا فدراسیون جهانی مشکلی با دوچرخه سواری ما ندارد و اگر دوستان دست از سر این رشته بردارند همه مشکلات حل می‌شود.

*قمری: محرومیت؟ اینها عقده‌گشایی‌ است، آنها را در حد آبدارچی دفترم هم قبول ندارم

خسرو قمری رئیس سابق فدراسیون دوچرخه‌سواری، درباره خبر محرومیتش از سوی اتحادیه جهانی انتشار این خبر پس از ۳ سال، اظهار داشت: من نمی‌دانم آقایان چه‌هدفی از به‌راه انداختن این موضوع پس از ۳ سال دارند. کسی که الآن در فدراسیون یکی از مسئولیت‌ها را به‌عهده دارد، نه فنی است، نه قوانین را می‌داند و نه از خانواده دوچرخه‌سواری است. به‌نظرم همه این اتفاقات به‌واسطه عقده‌گشایی‌هایی است که انجام می‌شود. دوستان بهتر است به‌جای مطرح کردن موضوعاتی پس از سه سال، حواس‌شان به فدراسیون باشد.

رئیس سابق فدراسیون دوچرخه‌سواری عنوان کرد: اعتقاد دارم که وقت خانواده‌ام نباید صرف پاسخ دادن و توجه به این حواشی شود، ضمن اینکه می‌خواهم روی کارم تمرکز داشته باشم. برخی از قدیم بودند که می‌خواستند خودشان را مطرح کنند و در این میان به‌دنبال چنین چیزهایی می‌گردند.

وی در واکنش به این موضوع که به‌نظر می‌رسد پاک شدن ای‌میل‌های فدراسیون بی‌ارتباط با نامه اتحادیه جهانی نبوده است، گفت: فضای کامپیوتر یک حجم مشخصی دارد. ما هر نامه و سندی که ای‌میل می‌شد، آن را تبدیل به حالت کاغذی می‌کردیم و دستورات لازم را روی آنها اعمال می‌کردیم تا اگر ای‌میل‌ها پاک شدند، نامه‌ها از بین نروند. درخصوص پاک شدن ای‌میل‌ها نیز همین اتفاق افتاد و آنها به‌دلیل پر شدن حجم کامپیوتر پاک شدند، ضمن اینکه نامه‌ها نیز در زمان جدایی من و انتصاب سرپرست، توسط مدیر وقت امور بین‌الملل فدراسیون به افشین داوری تحویل داده شد.

قمری تصریح کرد: همه این اتفاقات به‌دلیل تسویه حساب‌های شخصی است. برخی آقایان کوچکتر از آن هستند که با آنها بحث کنم، من حتی آنها را در حد آبدارچی و مسئول دفتر خودم نیز قبول ندارم. متأسفانه همین افراد به‌دنبال منافع شخصی هستند و حتی گاهی اوقات عروسک خیمه‌شب‌بازی برخی دیگر می‌شوند. من ۸ سال در فدراسیون بودم و چند روز بیشتر از دوره دوم چهارساله‌ام باقی ماندم و پس از آن هم خودم نخواستم که بمانم، هر کاری هم که انجام دادم، زیر نظر کمیته فنی و هیئت رئیسه و مجمع فدراسیون بوده و همه آنها در امور مختلف سهیم هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *