تخریب منابع طبیعی ساوه با برداشت بی رویه گیاهان دارویی

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه گفت: برداشت بی رویه از رویشگاه‌های گیاهان دارویی در این شهرستان موجب تخریب منابع طبیعی خواهد شد.

به گزارش نارخبر؛ کامیار گراوند در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص رشد گیاهان دارویی در اراضی ملی شهرستان ساوه اظهار کرد: رویش گیاهان دارویی خودرو در اراضی ملی بیشتر در فصل بهار اتفاق می افتد و در همین فصل نیز برداشت می‌شود.

وی بیان کرد: شهرستان ساوه رویشگاه گونه‌های دارویی از جمله کنگر، ریواس، موسیر، آویشن، باریچه، چای کوهی، قارچ ترافل(دنبلان کوهی) و … است، که در طبیعت و مراتع منطقه وجود دارد که بیشترین نوع آن باریچه یا بالمبو است که از گیاهان باارزش منطقه بوده و بیشتر در ارتفاعات بخش نوبران و خرقان و در حدود یک سوم اراضی ملی منطقه رویش دارد و به عنوان غذا و دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: برداشت گیاهان دارویی در ساوه توسط افرادی محلی و غیرمحلی صورت می‌گیرد و متاسفانه بعضا مشاهده می‌شود که  توسط افراد غیربومی به طور بی‌رویه و غیراصولی برداشت می‌شود. گیاه باریچه یا بالمبو به دلیل تثبیت بافت خاک و جلوگیری از شسته شدن بستر خاک در ارتفاعات اهمیت بسیاری در حوزه آبخیزداری دارد و از طرفی جزو گیاهان مهم دارویی در عرصه صادرات به شمار می‌رود.

رئیس منابع طبیعی ساوه افزود: گیاه “قارچ ترافل” یا همان دنبلان کوهی در بیش از پنج هزار هکتار اراضی ملی بخش مرکزی ساوه رویش دارد که توسط افراد غیربومی از استان‌های فارس، خوزستان، آذربایجان، کرمانشاه برداشت می‌شد ولی با حضور به موقع یگان حفاظت منابع طبیعی از برداشت بی‌رویه و غیر اصولی جلوگیری بعمل آمد.

وی قیمت بالای قارچ ترافل را دلیل برداشت بی رویه و غیراصولی این گیاه و هجوم افراد غیربومی برای برداشت این گیاه باارزش بالای غذایی و دارویی دانست و افزود: به منظور توسعه کشت این گیاه باارزش نمونه‌ای از آن برای انجام آزمایشات تخصصی و تحقیقاتی به آزمایشگاه تهران ارسال شده است تا بتوان در قالب کشت زراعی مانند سایر محصولات زراعی مورد استفاده قرار گیرد.

گراوند با اشاره به اینکه این گیاهان به صورت خودرو هر ساله در منطقه بذرپاشی داشته و در فصل بهار سبز می‌شوند، افزود: تولید باریچه تاکنون در قالب کشت زراعی نتیجه بخش نبوده و خودرو بوده است اما مرکز تحقیقات بدنبال انجام کار تحقیقاتی برای کشت زراعی گیاه دنبلان کوهی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برداشت گیاهان دارویی از عرصه‌های طبیعی و مراتع شهرستان ساوه ممنوع است، گفت: این ممنوعیت به علت تخریب و آسیب زدن به رویشگاه‌های این محصولات است و باید متقاضی با اخذ مجوز این امر را انجام دهد، در غیر این صورت با متخلفین برخورد و به محض مشاهده پرونده تشکیل می‌شود.

او گفت: توقیف تجهیزات برداشت بی رویه و غیراصولی گیاهان دارویی و نیز خودروهای حمل گیاهان برداشت شده از اقدامات منابع طبیعی شهرستان است و بیشترین مشکل ما با افراد غیربومی سایر استان‌های کشور است که در فصل برداشت در نقاط مختلف اسکان پیدا کرده و با هماهنگی برخی افراد محلی اقدام به برداشت بی‌رویه می‌کنند.

گراوند افزود: افراد بومی به مقدار مورد نیاز خود در حد یک یا دو کیلو اقدام به برداشت می‌کنند و درصدد هستیم تا با سازوکار لازم میزان برداشت افراد از گیاهان دارویی را ساماندهی کنیم تا با اخذ مجوز و نظارت کامل صورت گیرد.

وی افزود: استمرار پدیده خشکسالی، وضعیت نامناسب اقتصاد روستایی، نبود کارخانه‌های فرآوری گیاهان دارویی و سوء‌استفاده برخی از  افراد غیربومی موجب شده است که برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی صدمات جبران ناپذیری به رویشگاه‌ها وارد کند و به همین دلیل طرح  ممنوعیت برداشت  گیاهان دارویی در شهرستان اجرا می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *