به گزارش نارخبر به نقل از دیار آفتاب؛ اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده به جای قیمت مصرف کننده بر روی کالاها از سوی دولت از اواخر آذرماه به اجرا گذاشتهشده است تا راهحلی برای شفافسازی قیمتها و روزآمدسازی شیوه نظارت بر بازار باشد هر چند در نهایت همچنان برای تمام گروه های کالایی اعمال نشده و به ویژه در بحث مواد غذایی درج توأمان قیمت تولید کننده و مصرف کننده در دستور کار قرار گرفته است.
از طرفی طرح جمعآوری لوازمیدکی تقلبی و قاچاق از سطح بازار یکی از طرحهایی است که وزارت صمت برای مبارزه با این پدیده ارائه کرده است، معاون تجارت و خدمات وزارت با بیان اینکه در مرحله اول طرح عملیات جمعآوری لوازمیدکی قاچاق و تقلبی باید تولیدکنندگان، واردکنندگان، توزیعکنندگان و خردهفروشها در سامانه جامع تجارت ثبتنام کنند، میگوید: در مرحله دوم نیز کالاها باید شناسه داشته باشد.
این مقام مسئول با بیان اینکه هر کدام از این شناسهها مربوط به یک نوع کالا است و هر کالا با سطوح کیفی مختلف، شناسههای متفاوت میگیرد، میافزاید: بنابراین فقط موضوع قاچاق نیست بلکه تقلب هم مهم است لذا مرحله سوم دریافت کد رهگیری است که به تعداد کالا صادر میشود.
۲۵ درصد لوازم یدکی موجود در بازار قاچاق است/ قاچاق و تقلب هم مصرف کننده و هم تولید کننده اصیل را متضرر می کند
احمدرضا رعنایی رئیس کمیته قطعات انجمن همگن قطعه سازان در گفتوگو با دیارآفتاب در رابطه با این طرح گفت: اصل موضوع اقدام بسیار خوبی است و حتماً باید اتفاق بیفتد، هم درج قیمت و هم بحث شناسه ملی و کد رهگیری قطعات کار درستی است چراکه بحث قاچاق و تقلب در سطح بازار مسئله منحوسی است و باعث شده هم مصرفکننده و هم تولیدکننده اصیل از این بابت متضرر شوند.
وی ادامه داد: اما انتقاد ما از نحوه اجرا و سرعت اجرای طرح بدون اطلاعرسانی لازم بود که بهسرعت و با فشارهای زیاد ظرف مدت کوتاهی انتظار بر این بود که در بازار سریعاً این اتفاقات رقم بخورد.
رعنایی افزود: فرآیند تولید اینطور نیست که تولیدکننده بخواهد سریعاً همه کالاها و قطعات خود را قیمتگذاری و کد رهگیری بزند به دلیل اینکه یک تولیدکننده برای چندماه آینده بستهبندی خود را تهیه و چاپ کرده و نمیتواند تغییری را اعمال کند یا دستگاهی را برای درج قیمت تهیه کند از طرفی بر روی برخی قطعات قابلیت قیمتگذاری وجود ندارد و باید راهکارهایی برای آن پیدا کرد.
رئیس کمیته قطعات انجمن همگن قطعه سازان تصریح کرد: با اینحال خوشبختانه فرجهای داده شد و جلسات کارشناسی اجرای این طرح در حال برگزاری است و طرح تقریباً بهصورت متعادل پیش میرود.
رعنایی در پاسخ به این سؤال که چه میزان از لوازمیدکی و قطعات موجود در بازار قاچاق هستند اظهار داشت: چیزی در حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد قطعات موجود در بازار تقریباً قاچاق هستند.
به گزارش دیارآفتاب کارشناسان صنعت خودرو معتقدند بهترین ابزاری که میتواند در شناسایی کالای قاچاق و تقلبی مورداستفاده قرار گیرد، شناسه کالاست. شناسهای که بر روی کالا نصب میشود و قابلیت استعلام دارد.
با این حال فعالان صنعت قطعهسازی ضمن تأکید بر مبارزه با کالای تقلبی و قاچاق، نوسان نرخ ارز و تنوع بالای قطعات را مانعی برای عدم درج قیمت قطعات یدکی عنوان میکنند.
انتهای پیام/