بخشدار مرکزی ساوه: روستاها رگ حیات اقتصاد کشور هستند

بخشدار مرکزی ساوه گفت: روستاها کانون تولید و رگ حیات اقتصادی هر کشوری هستند.

مجید ولدخانی شنبه ۱۶ مهرماه در آئین گرامیداشت روز ملی روستا و عشایر که در روستای یل آباد از توابع بخش مرکزی ساوه برگزار شد، اظهار کرد: روستاها به عنوان کانون تولید نقش مهمی در توسعه کشور بر عهده دارند و با وجود مشکلات پیش روی روستائیان اما به خوبی توانسته‌اند به ایفای نقش خود بپردازند.

وی افزود: نباید تصور کرد که روستاییان تنها در بخش کشاورزی و دامداری فعالیت می‌کنند چراکه روستاها تولید کننده فرهنگ و آداب و سنن هستند و گرامیداشت روز ملی روستا با هدف ارج نهادن به فرهنگ و آداب و سنن جوامع روستایی است.

وی تکریم روستا و فرهنگ روستایی، را از اهداف برگزاری روز ملی گرامیداشت روستا در بخش مرکزی ساوه دانست و افزود: به برکت انقلاب اسلامی خدمات بسیاری به جوامع روستایی حتی در دورترین نقاط صورت گرفته است که حجم خدمات ارائه شده پس از پیروزی انقلاب به هیچ وجه قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.

بخشدار مرکزی ساوه با اشاره به مشکلاتی که برای ساخت و ساز در روستاهای کمتر از ۲۰ خانوار وجود داشت، اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته مشکلات ساخت و ساز روستاهای کمتر از ۲۰ خانوار بخش مرکزی ساوه برطرف و از طریق بنیاد مسکن خدمات لازم به این روستانشینان ارائه خواهد شد.  

وی همچنین از گازرسانی به روستای پلنگ آباد بخش مرکزی ساوه با پیگیری نماینده مجلس و فرماندار خبر داد و گفت: گازرسانی به این روستا مورد موافقت قرار گرفته و در مرحله تشریفات مناقصه قرار دارد.           

فرمانده سپاه ناحیه ساوه نیز گفت: دشمن به دنبال تضعیف بنیه اعتقادی و باورهای اسلامی جوانان و نوجوانان نظام اسلامی است اما بصیرت و هوشیاری نسل جوان توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب کرده است.

سرهنگ پاسدار علیرضا مهدی با اشاره به اینکه دشمن در فضای مجازی ارزش‌های دینی و اعتقادات جوانان را نشانه گرفته است، بیان کرد: معنویت جوانان در نوک پیکان حملات دشمنان قرار دارد و باید با تقویت بعد معنوی جوانان و تولید محتواهای غنی در حوزه فرهنگی ترفندهای دشمنان را خنثی کرد.

وی در ادامه گفت: دشمنان می‌خواهند غیرت را از مرد ایرانی بگیرند تا بتوانند با برداشتن حجاب از سر زن ایرانی بی‌حیایی ایجاد کنند و با این ترفند به دنبال تجزیه کشور هستند. اگر تاکنون در تجزیه ایران اسلامی ناکام مانده اند به دلیل نگاهی است که ملت ایران به مکتب قرآن و اهل بیت (ع) دارند.

وی همچنین با اشاره به فرا رسیدن هفته وحدت گفت: وحدت و انسجام امت اسلامی موجب خواهد شد تا دسیسه دشمنان در تفرقه بین امت اسلامی ناکام بماند و قطعا حفظ ارزش‌های دینی و اسلامی وظیفه هر مسلمان است. اتحاد بین شیعه و سنی سم مهلکی برای دشمنان نظام است و هر چقدر این وحدت بیشتر شده و تقویت شود قطعا دشمن به خود اجازه نخواهد داد که توطئه افکنی کند.

سرهنگ مهدی با گرامیداشت روز ملی روستا نیز گفت: جامعه روستایی با تولید و خوداتکایی به چرخ اقتصاد کشور کمک می‌کنند و روستائیان نقش قابل توجهی در رونق تولید و ایجاد اشتغال دارند.

رئیس شورای اسلامی روستای یل آباد نیز گفت: روستا به عنوان بخش بزرگی از نظام اجتماعی و جمعیتی در تمام شئون اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و فرهنگی کشور اهمیت و جایگاه والایی دارد.

کریمی افزود: یل آباد با جمعیتی بالغ بر پنج هزار نفر قطب تولیدات محصولات باغی و زراعی شهرستان ساوه است و نقش بسزایی در صادرات و ارزآوری محصول انار به عنوان شاخص ترین محصول این شهرستان دارد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهرستان ساوه نیز گفت: روستای یل آباد یکی از بزرگترین روستاهای استان مرکزی بوده و قطب تولید انواع محصولات باغی و زراعی به ویژه انار به عنوان محصول شاخص شهرستان ساوه به شمار می رود.

رضا بهرامی افزود: توجه بیشتر به جوامع روستایی و سازندگی رویه دین مبین اسلام و نظام اسلامی است و باید در عمل به دستورات دینی مانع از کم توجهی به روستانشینان شد چرا که خلوت شدن روستاها مانع بزرگی پیش روی توسعه متوازن و پایدار است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان ساوه یک منطقه روستامحور است؛ افزود: بار اصلی کشاورزی این شهرستان بر روی دوش جوامع روستایی است و تولید افزون بر ۷۰ نوع محصول کشاورزی در ساوه مرهون تلاش روستائیان در بخش مرکزی و نوبران است.

عضو شورای اسلامی روستای یل آباد افزود: نگاه اقتصادی به روستاها نباید صرفا به جنبه کشاورزی معطوف شود بلکه باید از ظرفیت گردشگری و تفریحی روستاها برای توسعه اقتصادی بهره‌برداری کرد که نمونه آن برگزاری جشنواره‌های روز ملی روستا و معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جوامع روستایی است.

وی به برگزاری جشنواره ملی انار ساوه نیز اشاره کرد و افزود: از آنجاکه بار اصلی تولید انار بر دوش روستاهای شهرستان است انتظار می‌رود جشنواره سالهای آینده در نقاط انار خیز روستایی برگزار شود.

اجرای سرود سلام فرمانده توسط دانش آموزان روستای یل آباد، برپایی نمایشگاه صنایع دستی و هنری کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان روستای یل آباد و اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان ساوه، اجرای بازی‌های بومی و محلی توسط روستائیان بخش مرکزی و مسابقه طناب کشی و افتتاح یک رستوران محلی در روستای یل آباد از دیگر برنامه‌های روز ملی روستا در بخش مرکزی ساوه بود.

روز ۱۵ مهرماه از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور و با هدف ارج نهادن به روستا و فرهنگ روستایی، به نام روز روستا، نامگذاری شده است.             

انتهای پیام

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *