تنها ۶ درصد صنایع تبدیلی کشور دانش بنیان هستند

مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تنها ۶ درصد صنایع تبدیلی کشور دانش بنیان هستند.

عبدالرضا مجدالدین در نشست تخصصی با عنوان صادرات انار و فرآورده های آن، فرصتها، چالشها و راهکارها که به همت اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی دفتر ساوه و نیز مرکز خدمات تخصصی انار وابسته به جهاد دانشگاهی ساوه در دفتر اتاق بازرگانی واقع در شهرصنعتی کاوه برگزار شد، اظهار کرد: ۵۰ اولویت در شورای امنیت ملی تعیین شده تا در ذیل این اولویت‌ها بتوان طرح های کلان ملی، سازوکارهای فناورانه با نگاه حمایت از تولیدکننده و کوتاه کردن دست واسطه‌های بی مورد و صنایعی که در کنار تولید محصول فرآوری و فناوری را بکار بگیرند تا امنیت غذایی تضمین شود را اجرایی کرد.

وی با اشاره به اینکه تنها ۶ درصد صنایع تبدیلی کشور دانش بنیان است، افزود: برای صادرات و ارزآوری نیازمند توسعه صنایع تبدیلی دانش بنیان هستیم. شرایط کنونی اقتصادی کشور به گونه‌ای است که میزان ارزآوری روند مطلوبی ندارد و باید با دانش بنیان کردن تولید میزان ارزآوری را افزایش داد.

مجدالدین با اشاره به اینکه محصول انار یک محصول خاص در کشور است، اظهار کرد: قانون تاسیس کانون‌های دانش، صنعت و بازار در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است تا یک مجمع عمومی با حضور تولیدکنندگان، صنایع تبدیلی و صادرکنندگان تشکیل شود و بتوان در سایه دانش فنی و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز فعالیت کرد.

وی با اشاره به اینکه از ۵۰ ماموریت ترسیم شده نیمی از آن به سرانجام رسیده است، افزود: اگر دانشگاه و محقق و پژوهشگر در کنار تولید کننده قرار گیرد قطعا تولید محصولی نظیر انار که با آفات متعددی مواجه است برطرف می شود و می‌توان در سایه دانش و فناوری با این آفات مبارزه کرد.

مجدالدین افزود: تشکیل این مجمع عمومی هیچ منافاتی با اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی ندارد و همه تشکل‌ها می‌توانند عضو این مجمع شوند تا بتوان با دانش روز ثروت خلق کرد و نوترکیباتی بدست آورد که مصداق تولید دانش بنیان است.

وی در ادامه بیان کرد: آمادگی تشکیل جلسه‌ای با حضور تولیدکنندگان، صادرکنندگان و اساتید دانشگاهی در معاونت فناوری ریاست جمهوری وجود دارد تا بتوان فرآیند تولید و صادرات انار را به صورت دانش بنیان مورد بحث و بررسی قرار داد.

انتهای پیام 

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *