موافقت وزیر علوم با آغاز بکار دانشگاه دولتی در ساوه

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی از موافقت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با آغاز بکار دانشگاه دولتی در ساوه خبر داد و گفت: احداث پردیس علم و فناوری و آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران در این شهرستان مورد موافقت وزیر علوم قرار گرفت.

به گزارش نارخبر،حجت‌الاسلام محمد سبزی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: روز دوشنبه هفتم آذر ۱۴۰۱ جلسه‌ای با حضور دکتر زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، استاندار مرکزی، فرماندار و شهردار ساوه با دستور جلسه بررسی آغاز به کار دانشگاه دولتی در ابتدا با دو رشته کارشناسی علوم غذایی و مهندسی صنایع غذایی با تسریع در آماده شدن زیرساخت، احداث پردیس علم و فناوری شهرستان ساوه و احداث آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران در ساوه، برگزار شد.

وی با بیان اینکه شهرستان ساوه با جمعیت بیش از ۳۵۰ هزار نفر میزبان بزرگترین شهر صنعتی کشور است، افزود: کارخانه‌های موجود در این شهر عمدتا خصوصی بوده و محصولات آنها به اقصی نقاط دنیا صادر می‌شود. همچنین کشاورزی مکانیزه در این شهرستان به شکل علمی گسترش یافته و کشاورزان آن همه ساله جزو کشاورزان برگزیده کشوری هستند.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه بخش آموزشی و فرهنگی در این شهرستان همپای بخش صنعت و کشاورزی رشد نکرده و این شهرستان از داشتن یک دانشگاه مقتدر و ملی که کمک حال صنایع و کشاورزی آن باشد بی‌بهره مانده است، افزود: راه‌اندازی دانشگاه معتبر و در تراز بین المللی توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری از مقام عالی وزارت علوم خواسته شد.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در خصوص راه‌اندازی پردیس علم و فناوری در شهرستان ساوه به عنوان دستور دیگر این جلسه گفت: استان مرکزی صنعتی‌ترین استان کشور است و عمده صنایع آن متعلق به بخش خصوصی است و حدود نیمی از این صنایع در شهرستان ساوه مستقر هستند، ولی متاسفانه به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های علمی و فناورانه در این شهرستان جوانان تحصیلکرده و فناوران آن مجبور به مهاجرت و استقرار در شهرهای دیگر هستند و برخی از آنها نیز به صورت روزانه یا هفتگی به شهرهای تهران یا اراک تردد می‌کنند.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی از سال‌های گذشته تاسیساتی را در جوار شهرستان ساوه(کیلومتر ۲۵ جاده قدیم ساوه – سلفچگان) دارد که متاسفانه در حال حاضر بلااستفاده مانده است و امکانات و مشخصات این مجموعه ۷۴ هکتاری شامل ساختمان اداری، آموزشی، خوابگاه، واحد مسکونی، سلف سرویس، سالن آمفی تئاتر بوده و حدود ۱۰ هکتار باغ انار، یک هکتار باغ پسته و زیتون، یک حلقه چاه ۶ اینچ با خروجی حدود ۲۵ متر بر ثانیه و دو ترانس برق است.

او بیان کرد: ایجاد پردیس علم و فناوری در این مجموعه با کمترین هزینه امکان پذیر است و می‌تواند کمک شایانی به استقرار واحدهای فناور و دانش بنیان در این شهرستان و استان کند. مسئولین شهرستان و استان نیز طی جلساتی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که راه‌اندازی پردیس علم و فناوری در این مکان بهترین گزینه ممکن برای بهره‌برداری از این مجموعه و حرکت در راستای توسعه شرکت‌های دانش بنیان در استان مرکزی است.

حجت الاسلام سبزی همچنین به ضرورت احداث آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران در ساوه به عنوان دستور سوم این نشست اشاره کرد و افزود: شهرستان ساوه فاقد آموزشکده فنی و حرفه‌ای دخترانه بوده و هنرجویان زیادی که حدود ۴۰۰ نفر هستند در رشته‌های مختلف تحصیلی به استان‌های همجوار و مرکز استان هجرت می‌کنند و کمبود فضای آموزشی و رفاهی، مشکلات عدیده اجتماعی، فرهنگی و آسیب‌های فراوانی برای دانشجویان دختر به وجود آورده است.

وی افزود: با عنایت به مطالعات انجام شده و طرح توجیهی ارائه شده و موافقت دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور، در این جلسه بر ضرورت صدور دستور احداث آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران ساوه توسط مقام عالی وزارت تاکید شد.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در ادامه گفت: وزیر علوم در این نشست، با آغاز به کار دانشگاه دولتی با دو رشته کارشناسی علوم غذایی و مهندسی صنایع غذایی با آماده شدن زیرساخت لازم، احداث پردیس علم و فناوری و احداث آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران در ساوه موافقت کرد و استاندار مرکزی نیز نسبت به تامین اعتبارات لازم برای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز قول مساعد داد.

انتهای پیام

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *