شاه نتوانست در مقابل خواسته های مردمی و نهضت بیدار مردم به رهبری امام خمینی ره ایستادگی کند.

شاه فکر نمی کرد که یک ابر مرد در این میان به کمین نشسته است که تهدید را تبدیل به فرصت کند و از این فضا به نفع مردم و آن حکومت جهانی حداکثر سو استفاده را داشته باشد .آنهم کسی نبود جز امام خمینی رحمه الله.

حجت الاسلام علی مهدی زاده استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با نار خبر گفت : امروز ۲۶ دی ماه مصادف است با سالروز فرار محمد رضا پهلوی معروف به شاه مردم ایران در سال ۱۳۵۷ ،زمانی که شاه نتوانست در مقابل خواسته های مردمی و نهضت بیدار مردم به رهبری امام خمینی ره ایستادگی کند.

مهدی زاده گفت : شاه در این سال های اخیر قبل از فرار با یک سری اعتراضات بسیار گسترده ای از طرف مردم مواجه شده بود ،این اعتراضات ناشی از دو تا اتفاق بسیار مهم بود ،یکی این که ویژگی های فردی و روانی خود محمد رضا شاه بود و یکی هم‌خصوصیات اخلاقی و برخوردی دربار و وزرا و کابینه شاه بود و لذا شاه تصور می کرد که در فرصتی به بهانه ی استراحت و خستگی کشور را ترک کند.

وی افزود : شاه فکر نمی کرد که یک ابر مرد در این میان به کمین نشسته است که تهدید را تبدیل به فرصت کند و از این فضا به نفع مردم و آن حکومت جهانی حداکثر سو استفاده را داشته باشد .آنهم کسی نبود جز امام خمینی رحمه الله. ایشان افزود : شاه خودش یک سری ویژگی هایی داشت که باعث شده بود مردم از او دور شوند یا از مردم فاصله گرفت ،از جمله روحیات شاه ،روحیه دیکتاتوری بود، یعنی مطلق العنان میخواست بتازاند و میگفت حرف من حرف هست .ولی مردم ایران این روحیه را قبول نداشتند ،خود شاه به هیچ عنوان اعتماد به نفس نداشت، یعنی تصمیم‌گیری نهایی هم با خودش نبود، اگر بیاییم یک روحیه دیکتاتوری را با یک روحیه بی اعتمادی تلفیق کنیم، می بینیم در واقع هیچ اراده ای نداشت.

ایشان همچنین ادامه داد : در خاطرات فرح پهلوی نوشته شده است که شاه اصلا اعتقادات مذهبی نداشت و نمیتوانست کشور را الهی اداره کند و مزید بر همه در جمع بندی فساد اخلاقی و شکم‌بارگی و شهوت پرستی و قمار بازی ،اینها همه باعث شده بود یک شاه بی کفایت و بی لیاقت رابه مردم‌ معرفی کند . یک گروهی هم اطراف شاه بودند که شاه نمیتوانست با این افراد حکومت داری کند، درباریان به شدت از قبل شاه، اشرافیت را سرلوحه کار خود قرار داده بودند ،یعنی هم مردم را تحقیر میکردند و جایگاهی برای مردم قائل نبودند،و مجبور بودند برای امرار معاش و پول زیاد چاپلوسی شاه را انجام بدهند. مکانیزم شاه هم یک مکانیزم نخست وزیر عوض کردن پشت سر هم بود میخواست از گزینه های نظامی با روشهای مختلف و نخست وزیر های مختلف به این اعتراضات مردمی سرکوفت بزند و آنها را ساکت کند. در این میان ،شاه توجه نداشت که حکومتش به یک سقوط و اضمحلال پرشتاب حرکت میکند ،لذا رژیم نتونست درک درستی از وضعیت ایران برای خودش ترسیم کند، چه از لحاظ سیاستی های داخلی خارجی و اقتصادی و حتی فرهنگی و کار به جایی رسید که شاه فکر خروج از ایران به سرش زد،و خارج شد .در این بین حتی خود آمریکایی ها شاه را نپذیرفتند و موقتا به مصر رفت .حضرت امام هم حرکتی انجام داد و با اینکه در دوران تبعید بودند ،بیانیه ای صادر کردند ، خطاب به مردم ایران فرمودند :که از این طلیعه فرار محمد رضا پهلوی ، پیروزی رو سرلوحه قرار دهید و یک کشور جدیدی را رقم بزنید.

مهدی زاده در پایان گفت : این خروج شاه درسی شد برای همه مزدوران خارجی که هیچ وقت استکبار جهانی ،منافع خود را به خاطر یک شخص به خطر نمی اندازد.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *