فرهنگ‌سازی، شناسایی و حمایت وظیفه اصلی مرکز نفس

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: فرهنگ‌سازی، شناسایی و حمایت از مادران وظیفه اصلی مرکز مردمی «نفس» است

به گزارش نار خبر؛ دکتر کبری ناصح سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه درآیین افتتاح مرکز مردمی «نفس» که در مرکز بهداشت ساوه برگزارشد، گفت: هر ساله در جهان ۲۱۳ میلیون بارداری رخ می‌دهد که از این تعداد ۱۹۰ میلیون (۸۹ درصد) در کشور‌های در حال توسعه و ۲۳ میلیون (۱۱ درصد) در کشور‌های توسعه یافته بوده‌است. تعداد بارداری در زنان ۱۵ تا ۴۴ ساله ۱۳۳ مورد در هر ۱۰۰۰ زن است. حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از بارداری‌های شناخته شده به سقط جنین ناخواسته ختم می‌شود.

وی افزود: این مرکز در راستای سیاست‌های جوانی جمعیت کشور و در سه بخش فرهنگسازی برای خودداری از سقط، شناسایی موارد و همچنین حمایت از موارد خاص فعالیت خواهد داشت.

ناصح بیان کرد: ارتباط گرفتن با مادرانی که به هر دلیل یا مشکل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تصمیم به سقط دارند و حمایت از آن‌ها، از جمله برنامه‌های مرکز نفس به شمار می‌رود.

معضل کاهش فرزندآوری امری فرهنگی است تا اقتصادی

دکتر سعید محمد دوست مسئول بسیج جامعه پزشکی استان نیز در این مراسم گفت: در ایران موضوع کاهش جمعیت به امری قابل توجه و مهم بدل شده و روند کاهشی آمار جمعیت به ویژه در دهه گذشته موجب نگرانی عمیق شده است.

وی افزود: طبق آمار موجود، سقط جنین از سال ۱۴۰۰ تا به کنون روند بسیار افزایشی را داشته است.

محمد دوست گفت: پنجره جمعیتی یک وضعیت موقتی در ساختار جمعیتی کشور است و با توجه به افزایش نسبت جمعیت سنین فعالیت و کاهش نسبت‎‌های وابستگی سنی، ایران در سال ۱۳۸۵ وارد فاز پنجره جمعیتی شده است و این پنجره جمعیتی ایران تا سال ۱۴۰۷ به تدریج بسته خواهد شد.

وی گفت: باید تلاش‌های لازم جهت افزایش جمعیت تا سال ۱۴۰۷ صورت گیرد و اگر تا آن موقع نتوانستیم به درصد قابل موجه‌ای برسیم باز دست از تلاش برنداریم و تمامی همت خود را در این راستا به کار ببریم.

محمد دوست عنوان کرد: استان مرکزی دومین استان پیر در کشور است و پنجمین استان از لحاظ آمار سقط جنین می‌باشد و بعد از استان‌های گیلان، مازندران، تهران و البرز پیشرو در کاهش ثبت ولادت است که این امر باعث آن شده که جزء استان‌های سالمند کشور قرار گیرد.

مسئول بسیج جامعه پزشکی استان گفت: معضل کاهش فرزندآوری در ایران بیش از آن‌که اقتصادی باشد، امری فرهنگی است که حتی حاشیه شهر‌ها و روستا‌ها نیز از آن در‌امان نمانده‌اند.

محمددوست بیان کرد: شاعر«فرزندکمتر، زندگی بهتر» پیش از پیروزی انقلاب طراحی شد ودر خیابان، پارک، درمانگاه، مدرسه، تبلیغات، فیلم‌های تلویزیونی و سینما بسیار دیده می‌شد و از آن زمان تا به الآن، نرخ باروری از ۶ـ۷ فرزند به زیر ۲ فرزند کاهش پیدا کرده است.

وی اظهار‌امیدواری کرد: انشاءالله با نهادینه کردن فرهنگ و ارزش‌های اسلامی، ایرانی و اصلاح این روند، برنامه‌ریزی صحیح و به موقع از طرف نهاد‌های مسئول بتوانیم از بحران جمعیتی در آینده نه چندان دور جلوگیری کنیم.

یکی از اهداف تمام برنامه‌ها باید افزایش جمعیت باشد

فرمانده ناحیه بسیج ساوه نیز در این مراسم گفت: دوران شیوع ویروس مرگبار کرونا یکی از دوران‌های سخت و طاقت‌فرسا برای کادر درمان به ویژه پرستاران بود؛ که هیچگاه ایثارگری‌ها و از خود گذشتگی‌های آنان در این ایام از اذهان محو نخواهد شد چرا که آن‌ها بسیجی بودن را در دوران کرونا اثبات کردند.

وی افزود: سقط جنین از آسیب‌ها و معضلات اجتماعی در عصر حاضر به شمار می‌رود که دامن‌گیر اقشاری از زنان در جوامع مختلف بوده است.

مهدی گفت: «تمام برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و… ، باید پیوست افزایش جمعیت داشته باشند و تمام متولیان امر نیز در این راستا تلاش نمایند.

فرمانده ناحیه بسیج ساوه گفت: از سال ۸۵ به مدت چهار دهه فرصت داریم تا جمعیت فعال سنی که بین ۱۵ تا ۶۵ سال است را برای توسعه اقتصادی و اجتماعی تقویت کنیم و از این فرصت طلایی برای ایجاد زیرساخت‌ها بهره ببریم.

نخستین بحران استان مرکزی، مسأله جمعیت است

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری مرکزی گفت: پیوست فرهنگی استان مرکزی به عنوان استان بحرانی در حوزه فرزندآوری، موضوع افزایش نرخ جمعیت و هر آنچه که مربوط به جمعیت است بوده و باید بطور دقیق مدنظر قرار گیرد.

مفتح‌زاده گفت: موضوع هویت در مقوله جمعیت از اهمیت خاصی برخوردار است و جامعه‌ای که احساس هویت کند برای پایداری خود برنامه‌ریزی خواهد کرد و برعکس اگر مردمی احساس هویت و عزت نفس نکنند قطعاً نگران ماندگاری نسل خود و آیندگان نخواهند بود.

وی بیان کرد: پیوست فرهنگی استان مرکزی به عنوان استان بحرانی درحوزه فرزندآوری، موضوع افزایش نرخ جمعیت و هر آنچیزی است که به جمعیت مربوط است.

مفتح‌زاده با بیان اینکه نخستین بحران استان مرکزی بحران آب و نان نیست؛ افزود: نخستین بحران استان مرکزی موضوع جمعیت است که مانند آتشی از دور در حال حرکت است و سفره نان و آب ما را می‌سوزاند.

وی با بیان اینکه ساوه از نظر هویتی، علمی، اقتصادی، فرهنگی و… در سطح استان مرکزی اثرگذار است، اظهار کرد: هماهنگی، هم‌افزایی و همگرایی به ویژه در حوزه فرهنگی نیاز شهر ساوه است.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *