مدیریت رسانه‌ای نیاز هر خانواده است

کارشناس سواد رسانه گفت: مدیریت رسانه در خانواده برای مدیریت مصرف رسانه موفق حیاتی و ضروری است و برای کنترل بهتر رسانه و خانواده و باید به افزایش سواد رسانه‌ای پرداخت.

زهره رسولی در گفتگو با خبرنگار نار خبر اظهار کرد: امروزه هر شهروند و هر عضوی از اعضای یک خانواده باید از سواد رسانه‌ای برخوردار باشد تا از فضای رسانه‌ای که بر جامعه حاکم است به ویژه در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی آسیب نبیند که این مهم نیاز به مدیریت در شاکله خانواده دارد.

وی بیان کرد: شیوه‌های مدیریت رسانه در خانواده به والدین کمک می‌کند تا به شیوه کاربردی، بتوانند از یک سو، فرزندان خودرا مطابق با نیاز‌های جامعه امروز ایران اسلامی پرورش دهند و از سوی دیگر، با مشکلات و نیاز‌های آن‌ها برخورد مناسبی داشته باشند.

کارشناس رسانه گفت: مهمترین اصل در مدیریت رسانه در خانواده مسئولیت‌پذیری والدین و فرزندان است؛ امروزه در کشور ما بچه‌ها در هر سنی وارد این فضا شدند، درحالی‌که در بسیاری از کشور‌ها کودکان زیریک محدوده سنی مشخص اجازه عضویت در این شبکه‌ها را دارند.

رسولی عنوان کرد: ممنوعیت بازی‌های غیر مجاز برای کودکان»، یکی از اصول مدیریت استفاده از رسانه است که باید در خانواده به آن توجه داشته باشیم. اگر ما در خانواده به این فرهنگ توجه نکنیم، قطعاً فرزندمان آسیب‌های زیادی متحمل خواهد شد.

این کارشناس رسانه خاطرنشان کرد: والدین باید نسبت به کارکرد‌ها، آسیب‌ها، فرصت‌ها و تهدید‌های فضای مجازی اطلاعات لازم را جمع‌آوری کرده و مطالب مفید آن را به فرزندان، دوستان، اقوام و نزدیکان خود منتقل کنند.

وی افزود: والدین باید برای مدیریت فضای مجازی در خانه و پیشگیری از آسیب‌های اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در خانواده به سواد رسانه‌ای مجهز شوند.

رسولی تأکید کرد: سواد رسانه‌ای در بهره‌برداری از فضای مجازی علاوه بر تنظیم رژیم مصرف، افراد را به استفاده‌ی مناسب از مطالب موجود در فضای مجازی هدایت می‌کند. مدیریت مصرف و سواد رسانه‌ای امروزه یکی از مهم‌ترین مباحث و لازمه استفاده از فضای مجازی است. لازمه مصرف درست هر چیز، درک و شناخت صحیح از آن و عواقب مصرف آن چیز است.

وی گفت: یکی از موارد آسیب زای ذهنی برای کودکان استفاده از موبایل در هنگام خواب است که هم خواب و بیداری آن‌ها را دچار تداخل می‌کند هم آسیب‌های ذهنی و چشمی برایشان به بار می‌آورد بنابراین گوشی همراه هنگام خواب باید از بچه‌ها جدا شده و در فضایی غیر از اتاق خواب استفاده کند. همچنین این قانون را هنگام غذا خوردن هم می‌توان وضع کرد چرا که خیلی از خانواده‌ها گلایه دارند که بچه‌هایشان حین غذا خوردن هم گوشی را کنار نمی‌گذارند در این طور مواقع می‌بایست قوانین مشخصی وجودداشته باشد تا آن‌ها را به رعایت آن موظف کند.

رسولی ادامه داد: اگر بتوانیم حضور فرزندان خود را در فضای مجازی مدیریت کنیم فرزندان ما رشد مؤثر و قابل توجهی خواهند داشت. والدین و فضای مجازی باید با واژه‌های آگاهی و آموزش و مدیریت در کنار همدیگر قرار بگیرند.

این کارشناس رسانه گفت: در مدیریت ابزار‌های رسانه‌ای نباید برای فرزندان مالکیت مطلق قائل شد تا والدین بتوانند مدیریّت محتوایی، نحوه استفاده و زمان‌بندی داشته باشند. همچنین حساسیت‌زایی افراطی در استفاده از رسانه‌ها نباید وجود داشته باشد زیرا این کار سبب ایجاد کنجکاوی پنهان در فرزندان خواهد شد.

وی در پایان گفت: یکی از دلایلی که کودکانمان استفاده ناصحیحی از شبکه‌های اجتماعی، شبکه‌های مجازی می‌کنند، این است که بیش‌تر آموخته‌ها و ترغیب آن‌ها از طرف دوستان آن‌ها صورت می‌گیرد، ولی اگر ما در محیط خانه زمینه‌ای را فراهم نماییم که کودکان از این رسانه‌ها استفاده‌های صحیحی داشته باشند، از بسیاری از آسیب‌های رسانه‌ها جلوگیری می‌شود.

پایان پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *