سگ گزیدگی رکورددار حیوان گزیدگی در ساوه

از ابتدای سال جاری تاکنون دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای درمان حیوان گزیدگی در این شهرستان هزینه شده است که ۹۰ درصد آن، حیوان گزیدگی سگ ها بوده است.

به گزارش نارخبر به نقل ازایسنا:هادی اذانی در جلسه ساماندهی سگ‌های ولگرد شهرستان که با حضور بخشدار مرکزی و نماینده ادارات مختلف در محل دفتر معاونت خدمات شهری شهرداری ساوه برگزار شد، گفت: وجود سگ‌های ولگرد و بی صاحب در سطح شهرها و روستاها، علاوه بر زیانبار بودن برای سلامت مردم، امنیت روانی و آرامش آنان را نیز سلب می‌کند.

وی ادامه داد: سالانه مبالغ زیادی صرف خرید سرم و واکسن ضد هاری جهت درمان پیشگیری آسیب دیدگان ناشی از حیوان گزیدگی می‌شود و در شهرستان ساوه نیز در سال ۹۹ مبلغی حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و از ابتدای سال جاری تاکنون مبلغ ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان صرف تزریق سرم و واکسن ضد هاری شده است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته ۶۴۰ مورد و در سال جاری تاکنون ۸۰۰ مورد گزیدگی در سطح شهرستان ساوه به ثبت رسیده است که هزینه واکسن و سرم های تزریق شده به ازای هر نفر ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است و این در حالی است که این موارد با اقداماتی مانند ساماندهی سگ‌ها ولگرد و آموزش قابل پیشگیری خواهد بود.

اذانی با بیان اینکه با انجام اقدامات پیشگیرانه جهت حیوان گزیدگی می‌توان از تحمیل این هزینه‌ها جلوگیری کرد، گفت: ۹۰ درصد از حیوان گزیدگی های شهرستان مربوط به سگ‌ها بوده که این هزینه‌ها جدای از تجهیزات و نیروی انسانی صرف شده است.

وی همچنین سگ‌ها را مخزن بیماری سالک شهری یا (خشک) عنوان کرد و افزود: هم اینک مبتلایان بیماری سالک در برخی روستاهای بخش مرکزی ساوه افزایش پیدا کرده و تاکنون ۱۲۰ فرد مبتلا به ثبت رسیده است. اگر پیشگیری لازم در این زمینه انجام نشود، گستره دامنه آن به شهر نیز ادامه خواهد داشت.

وی افزود: مهمترین عامل انتقال بیماری سالک، سگ‌ها و موش‌ها هستند لذا امیدواریم با همکاری تمامی ادارات و دستگاههای ذیربط و حمایت مجموعه دستگاه قضایی و فرمانداری بتوانیم موضوع ساماندهی سگ‌های ولگرد را در شهرستان به نتیجه برسانیم.

به گزارش ایسنا، بخشدار مرکزی ساوه گفت: بخشداری آماده همکاری با مرکز بهداشت و دیگر دستگاههای ذیربط برای تخریب و پاکسازی خانه‌های مخروبه و مبارزه با جوندگان در روستاهاست.

کیوان گودرزی‌راد ادامه داد: تخریب و تسطیح اماکن مخروبه در روستا به دلیل آن است که این خانه‌های مخروبه سلامت و بهداشت مردم روستا را مورد تهدید قرار می‌دهد.

وی افزود: توجه به سلامت و بهداشت مردم در روستاها لازم و ضروری است و انتظار می‌رود  بهورزان و دهیاران در این خصوص تلاش کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری ساوه نیز گفت: با هدف ارتقای ایمنی و حفظ سلامت شهروندان طرح زنده‌گیری سگ‌های ولگرد و بلاصاحب براساس تفاهم نامه‌ شهرداری و شورای اسلامی شهر با پیمانکار مربوطه به صورت مستمر در شهر اجرا می‌شود.

محسن مددی تصریح کرد: شهرداری برای زنده‌گیری هر قلاده سگ مبلغی بیش از ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کند و تاکنون ۵۰۰ قلاده سگ بدون صاحب از شهر جمع‌آوری و به پناهگاه نگهداری سگ‌های بلاصاحب انتقال داده است.

وی ادامه داد: وجود سگ‌های ولگرد آن هم به صورت گله‌ای در خیابان های ساوه نه تنها سبب رعب و وحشت کودکان و بانوان شده بلکه بیماری‌هایی نیز در پی آن مردم این شهر را تهدید می‌کند.

مددی گفت: از آنجاکه سگ‌ها قابلیت تولیدمثل بالایی دارند اگر برنامه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به ویژه سگ‌های بی ‌صاحب اجرا نشود تعداد آنها به سرعت افزایش یافته و مخاطرات فراوانی به دنبال دارد.

به گفته وی، افزایش جمعیت سگ‌های بی صاحب در اغلب شهرهای کشور و شهر ساوه امروز به یک معضل مهم تبدیل شده، معضلی که از یک سو باعث ترس و وحشت شهروندان و از سویی موجب ایجاد نگرانی از انتقال بیماری‌های خطرناک از جمله هاری و سالک شده است.

وی افزود: جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در حیطه وظایف شهردای است اما ساماندهی این وضعیت نیازمند همکاری دیگر دستگاههای ذیربط شهرستان و استفاده از ظرفیت  سازمان‌ های مردم نهاد NGO است.

انتهای پیام

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *