خشکسالی و فقر پوشش مراتع دامداران را باچالش مواجه خواهد کرد/ جلوگیری از فرسایش شدید در جنوب شرقی کویر میقان نیازمند اعتبار

محمدی گفت: اگر بارندگی‌هایی در نیمه اول اردیبهشت‌ماه داشته باشیم می‌توان گفت وضعیت پوشش مراتع نسبتاً مطلوب است اما اگر اتفاق نیفتد پوشش گیاهی در استان مرکزی خیلی فقیر است فلذا دامداران را هم دچار چالش جدی خواهد کرد.

به گزارش نارخبر؛عبدالحسین محمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص آخرین وضعیت پوشش گیاهی مراتع استان باتوجه به افت محسوس بارش ها گفت: هرچند بارندگی‌ها طی فصل زمستان مناسب بود اما در فروردین‌ماه کاهش محسوسی در بارش‌ها رخ داد و گونه‌های مرتعی در استان به‌ویژه گونه‌های یک‌ساله که وابسته به باران هستند در حال حاضر دچار تنش شده‌اند و به مراتع برخی شهرستان‌ها مثل ساوه، زرندیه، دلیجان و محلات خسارت واردشده است.

وی ادامه داد: پوشش گیاهی در مراتع شهرستان‌های غربی استان مثل شازند، خمین، اراک و خنداب بستگی به بارندگی‌های اردیبهشت‌ماه دارد که اگر بارش‌های مطلوبی داشته باشیم شدت خسارات وارده به‌اندازه شهرستان‌های ساوه و زرندیه نخواهد بود ولی امسال درمجموع کاهش محسوس پوشش گیاهی را در گونه‌های چندساله و یک‌ساله خواهیم داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: اگر بارندگی‌هایی در نیمه اول اردیبهشت‌ماه داشته باشیم می‌توان گفت وضعیت پوشش مراتع نسبتاً مطلوب است اما اگر اتفاق نیفتد پوشش ما در استان خیلی فقیر است فلذا دامداران را هم دچار چالش جدی خواهد کرد.

محمدی در خصوص اقدامات انجام‌شده در کویر میقان به‌منظور جلوگیری از خیزش گردوخاک از این منطقه افزود: در شمال کویر میقان اقدامات خوبی انجام شد و کل محدوده‌ای که خیزش گردوخاک و ریزگردها وجود داشت را تثبیت کردیم.

وی ادامه داد: اقدامات انجام‌شده هم از نوع بیولوژیک یعنی بوته کاری بوده و هم بادشکن‌های غیر زنده‌ای که در شمال کویر در نزدیکی شهر داودآباد احداث‌شده که تنش‌ها در این قسمت را کاهش داده اما جنوب شرقی کویر به سمت خیرآباد فرسایش شدیدی دارد و درخواست داریم که امسال اعتبارت خوبی برای تثبیت ریز گردها در این قسمت تخصیص پیدا کند چراکه در غیر این صورت هم شهر صنعتی خیرآباد و شهر امیرکبیر و هم روستاهای اطراف دچار چالش خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *