حذف ارز ترجیحی، یک جراحی بزرگ اقتصادی/ دولت تدبیر چه دامی برای دولت سیزدهم پهن کرد؟!

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که روزی با عنوان ارز جهانگیری شناخته می شد اقدامی است که دولت سیزدهم به ناچار برای جراحی عمیق اقتصاد بیمار کشور وادار به انجام آن شده است.

به گزارش نارخبر؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ این روزها در حالی خبرها در رسانه های داخلی و برخی بوق های رسانه ای خارج از کشور، حول محور اقدامات اقتصادی دولت در خصوص حذف ارز ترجیحی آرد در حال حرکت است که دولت با رویکردی متفاوت از دولت های قبل، از اقدام عملی برای جراحی اقتصادی و آواربرداری از اقتصاد کشور سخن می گوید.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی، حذف ارز ترجیحی حقیقتا آوار برداری محض از اقتصاد کشور است، اقدامی که شاید تا در طول ۸ سال عمر دولت تدبیر باید عملیاتی می شد اما بر زمین ماند و دولت سیزدهم در نهایت ناچار به اجرای آن و جراحی عمیق اقتصادی شد.

ارز ترجیحی که این روزها خبر از حذف آن در رسانه ها در حال دست به دست شدن است اما بدون شک یادگاری دولت تدبیر است، اقدامی که ننگ آن روزی با عنوان ارز ۴۲۰۰ تومانی به نام اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت حسن روحانی زده شد.

ارزی که زمینه را برای شکل گیری رانت‌های کلان ایجاد  و سفره جدیدی برای عده‌ای پهن کرد تا بیش از پیش بر گرده مردم فشار بیاورند.

دامی که دولت روحانی در سال ۹۷ با عنوان ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دولت آینده پهن کرد و تا اقتصاد کشور را بیش از پیش دچار ضعف و بیماری صعب العلاج کند.

اما دولت سیزدهم با اقدامی راسخ حذف ارز ترجیحی را در دستور کار خود قرار داد. اگرچه لایحه دو فوریتی حذف ارز ترجیحی در مجلس به دست نمایندگان تصویب نشد، اما در نهایت وکلای ملت در تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۱ موافقت قاطع خود را با حذف ارز ترجیحی اعلام کردند تا اینگونه از اقدام دولت اعلام حمایت کنند.

حال اما دولت در حال اجرای طرح حذف ارز ترجیحی است اقدامی که واکنش های بسیاری را از سوی موافقان و مخالفان این طرح به دنبال دارد.

روزنامه کیهان در واکنش به این اقدام دولت در گزارشی با عنوان «خسارت های ارزی دولت تدبیر این بار از بازار گندم و روغن سربرآورد» نوشت: دولت سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان تنها به گندم و آرد بخش صنعت یارانه می‌دهد که محصولات غذایی مانند ماکارونی، بیسکوییت و انواع شیرینی به قیمت پایین‌تری دست مردم برسد اما بررسی‌ها نشان داد که نه تنها این یارانه سر سفره مردم نرسید بلکه به‌صورت قاچاق یا صادرات محصولات یارانه‌دار از مرزها خارج شد. به همین دلیل تصمیم به پرداخت یارانه این محصولات به مردم گرفته است.

این گزارش در بخش دیگری آورده است: اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات روغن سبب شده که قیمت روغن در ایران نسبت به کشورهای دیگر حدود ۲۰ درصد کاهش داشته باشد و همین موضوع جذابیتی برای خروج این محصول از کشور و عرضه آن به کشورهای دیگر به‌صورت رسمی و غیررسمی ایجاد کرده است. در همین راستا به تازگی محموله بزرگی از قاچاق روغن خوراکی به مقصد کشورهای دیگر در جنوب ایران کشف شده است.

این گزارش همچنین هدررفت ۱۸ میلیارد دلار و ۶۰ تن طلا در همان سال اول اعمال ارز‌ ترجیحی را تنها بخشی از خسارات ناشی از ارز ترجیحی عنوان کرده و می افزاید: در طول دولت روحانی، سالانه حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی با ارز‌ ترجیحی اختصاص می‌یافت که نصیب رانتخواران و قاچاقچیان می‌شد حال آنکه دولت قبل باید برای خودکفایی کشاورزی تلاش می‌کرد اما با برکناری وزیر وقت جهادکشاورزی و تعیین قیمت غیراقتصادی برای خرید تضمینی محصولات راهبردی، کشور به واردات گسترده گندم، برنج و… وابسته شد.

این میان اما برخی رسانه ها با استناد به اظهارات معاون اول رئیس جمهور و همچنین سخنگوی دولت بر عدم افزایش قیمت نان سنتی تاکید کردند.

رونامه ابتکار در گزارش با عنوان «روزهای سخت اقتصاد»، نوشت: دولت باید هر چه سریعتر مسئله برجام را به نتیجه برساند تا مسئله گرانی ها کنترل شود!

حال آنکه به عقیده برخی برجام همچنان توانایی احیای اقتصاد کشور را دارد و نگاه وابستگی به خارج از مرزهای کشور برای حل مشکلات داخلی که ۸ سال در دولت تدبیر آزموده شد همچنان در برخی جریانات سیاسی جاری و ساری است.

روزنامه شرق در پرونده ای با عنوان «آرد خاکستری»، نوشت: یارانه پنهان، قیمت جهانی، آزادسازی قیمت و… حالا کلیدواژه‌های ترسناکی برای مردم ایران شده‌اند. مردمی که تجربه جراحی‌های ناموفق اقتصاد بیمار را داشته‌اند.‌جراحی اقتصاد از ماجرای هدفمندی یارانه‌ها در دولت محمود احمدی‌نژاد سر زبان‌ها افتاد و با افزایش قیمت بنزین در دولت حسن روحانی ماجراها آفرید و حالا دوباره دولت ابراهیم رئیسی باز با همان کلیدواژه‌های آشنا به‌دنبال آزادسازی قیمت آرد رفته است و دغدغه مردم در بازار غذا را به نان کشانده است.‌حرف مصرف‌کنندگان ایرانی این است که چگونه می‌شود قیمت‌ها به دلار باشد و درآمدها به ریال. ریالی که هر روز ارزش آن سقوط می‌کند و فاصله قیمت‌ها را دوباره زیاد و زیادتر می‌کند.‌

آنها با این جملات در واقع به مدیریت ناکارآمد اقتصاد و جراحی‌های ناموفق اقتصادی انتقاد می‌کنند و نگران تکرار شکست‌های گذشته هستند.‌جراحی‌هایی که نه‌تنها نتوانسته بار سنگین یارانه‌ها را از دوش دولت بردارد که انواع دیگری از یارانه را به اقتصاد ایران تحمیل کرده است و علاوه بر اینکه موفق به مهار قاچاق نشده، ایران را در فهرست ۱۰ کشور جهان با بیشترین نرخ تورم قرار داده است.

روزنامه سازندگی اما در گزارشی متفاوت ریشه مشکلات دولت را حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دانست و در گزارشی با عنوان «معمای ماکارونی» نوشت: چند دهه است که چرخه معیوب و مخرب در سیاست گذاری اقتصادی کشور ما شکل گرفته که همواره و در همه سال ها نتایج زیان باری به دنبال دلشته اما هیچ دولتی جرئت نکرده آن را کنار بگذارد!

پایگاه خبری سازندگی اگرچه صداقت این را داشته است که اعتراف کند تا به امروز دولتی جرئت جراحی اقتصادی را نداشته است اما اشاره اما اشاره ای به این نکرده است که دولت فعلی این جرئت را یافته و باید ابزار رسانه ای و سایر دستگاه ها به حمایت از آن برخیزند.

با این حال اگرچه بوق چی های جریان اعتدال ، اصلاحات و سازندکی این روزها به ظاهر خود را مدافع حقوق ملت و مخالف گرانی حاصل از حذف ارز ترجیحی معرفی می کنند اما همین جریانات رسانه ای در دولت تدبیر حسن روحانی به دفاع از ارز ۴۲۰۰ اسحاق جهانگیری برخواسته و بدون در نظر گرفتن رانت دولتی به برخی سرمایه داران خاص وابسته به حلقه های رانت دولتی، آن اقدام را جراحی اقتصادی می دانستند.

انتهای پیام/ک

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *