به گزارش نارخبر به نقل از محمودرضا سازنده دوشنبه ۲۳ آبانم در جریان بازدید از آزادراه ساوه – سلفچگان در گفتوگو با ایسنا، با این اینکه این محور مواصلاتی در کریدور اصلی راه های کشور قرار دارد، اظهار کرد: حجم بالای تردد متاثر از ورود خودروهایی از آزادراههای تهران – ساوه، ساوه – همدان و سایر محورهای مواصلاتی مجاور به این آزادراه موجب افزایش بار ترافیکی این محور دو خطه شده و ضروری است که برای ارتقای ضریب ایمنی تردد، طرح تعریض آزادراه و سه خطه شدن آن مانند آزادراه تهران – ساوه در دستور کار قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه تعریض محور ساوه- سلفچگان باید در ردیف طرحهای ملی دیده شود، اظهار کرد: تسریع در تعریض این شاهراه مواصلاتی کشور علاوه بر روان سازی ترافیک موجب کاهش چشمگیر آمار سوانح و تصادفات جاده ای خواهد شد.
وی همچنین گفت: افزایش مدت زمان حضور در امدادرسانی به مصدومین سوانح ترافیکی یکی از مشکلاتی است که نیروهای امداد و نجات شامل اورژانس، هلال احمر و آتش نشانی در محورهایی نظیر ساوه – سلفچگان با آن مواجه هستند چرا که دو خطه بودن این محور موجب می شود که با وقوع هر سانحه ترافیکی برای ساعاتی تردد در آن متوقف شده یا با کندی انجام شود در صورتی که تعریض محور مانع از وقوع بار ترافیکی سنگین در حین تصادفات شده و عملیات امدادرسانی را با وقفه مواجه نخواهد کرد.
دادستان ساوه همچنین با اشاره به عرضه محصولات و سوغات ساوه در حاشیه و حریم این آزادراه گفت: در برخی از ایام سال بویژه در فصل برداشت طالبی و انار ساوه شاهد عرضه این محصولات و دیگر سوغات شهرستان در حریم جاده و حاشیه آزادراههای ساوه – سلفچگان، ساوه – تهران و ساوه همدان و محورهای قدیم آن هستیم که مشکلاتی را در مسیر تردد خودروها و نیز مخاطراتی را برای دستفروشان ایجاد می کند.
وی بیان کرد: افرادی که اقدام به پهن کردن بساط در حریم جاده برای عرضه انار و دیگر سوغات شهرستان کردهاند در واقع جان خویش را کف دست خود گرفتهاند و به عبارتی بساط مرگ در حاشیه جاده به راه انداختهاند چرا که با کوچکترین بیاحتیاطی رانندگان عبوری شاهد وقایع تلخ ناشی از برخورد خودروها با دست فروشان خواهیم بود که بارها این اتفاق افتاده است.
دادستان ساوه افزود: در جریان این بازدید با تک تک دستفروشان و افرادی که با وانت بار در حریم آزادراه اقدام به عرضه و فروش انار و فرآوردههای آن میکنند گفتوگو شده و مشکلات آنان نیز شنیده شد و در نهایت پذیرفتند که این اقدام آنان در حریم جاده تهدیدی جدی برای سلامت و جان آنان است و مقرر شد در خارج از حریم جاده و در نقاطی ایمن اقدام به فروش و عرضه سوغات این شهرستان کنند.
وی با بیان اینکه طبق قانون دستفروشی در حریم جادهها ممنوع است و با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد، گفت: با توجه به حوادثی که در محورهای مواصلاتی در نتیجه فعالیت دستفروشان اتفاق افتاده است و مقررات مربوط به جمع آوری دستفروشان در حریم جادهای، ماموران راهداری موظف هستند با افراد متخلف برخورد کنند.
او تصریح کرد: دادستانی در راستای صیانت از حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم در موضوع صیانت از حریم آزادراه، در صورت عدم عقبنشینی دستفروشان از حریم جاده، دستورهای قضایی لازم را صادر خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، سرپرست شرکت آزادراه ساوه – سلفچگان نیز گفت: آزادراه ساوه – سلفچگان در موازات محور قدیم این مسیر توسط بخش خصوصی با هدف روان سازی ترافیک و فراهم کردن یک محور مواصلاتی ایمن احداث شده است.
کوروش مرتضوی با اشاره به برخورداری شرکت آزادراه ساوه – سلفچگان از کارخانه تولید شن، ماسه و آسفالت افزود: دو مجتمع خدماتی رفاهی آفتاب در لاین رفت و برگشت شامل جایگاه عرضه سوخت، نمازخانه، سرویس بهداشتی، اقامتگاه، رستوران، کارواش، تعمیرگاه، تعویض روغنی و فروشگاههای تجاری احداث شده که کاربران جادهای میتوانند در مسیر سفر خود با برنامهریزی مناسب، از این خدمات مطلوب استفاده کنند.
وی با اشاره به ایجاد فرصت شغلی برای قریب به ۳۰۰ نفر در آزادراه ساوه – سلفچگان در مجتمعهای خدماتی رفاهی، عوارضیها، کارگاههای راهداری و راهسازی، کارخانه تولید آسفالت، اظهار کرد: حمایت از نیروی کار شاغل در این مجموعه با پرداخت به موقع حقوق و مزایا یک اصل به شمار رفته و بعضا فراتر از حقوق مصوب مورد حمایت قرار گرفته اند.
سرپرست شرکت آزادراه ساوه – سلفچگان با اشاره به انجام عملیات تعریض این محور در سال ۱۳۹۶ اظهار کرد: براساس برنامهریزی بعمل آمده بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری برای تعریض این محور در سال ۱۳۹۶ هدفگذاری شده بود تا بتوان گرههای ترافیکی آزادراه را بویژه در ساعات پیک تردد برطرف کرد.
وی بیان کرد: کاهش عرض آزادراه ساوه – سلفچگان در امتداد آزادراه تهران – ساوه (تبدیل سه خط به دو خط) و سرریز ترافیک آزادراه ساوه همدان و نیز آزادراه تازه تاسیس غدیر از دلایل مهمی است که ضرورت تعریض این محور و تبدیل به سه خط را دو چندان میکند.
مرتضوی افزود: به دلیل دو خطه بودن این محور، با کوچکترین تصادفی شاهد وقوع ترافیک سنگین هستیم و نیروهای امدادی با زحمت و دشواری خود را به محل وقوع تصادفات و سوانح ترافیکی میرسانند.
وی بیان کرد: احیای راههای دسترسی و خاکریزی و زیرسازی برای تعریض محور با تجهیز کارگاه از سمت ساوه در سال ۱۳۹۶ انجام شد، اما به دلیل برخی موانعی که در همان سال بوجود آمد و دولت نتوانست به تعهدات خود عمل کند، اجرای این طرح متوقف شد و تاکنون نیز عملیاتی نشده است.
سرپرست شرکت آزادراه ساوه – سلفچگان تصریح کرد: اگر شرایط مهیا شود و دولت نیز حمایت و مشارکت کند، شرکت آزادراه ساوه – سلفچگان آمادگی تعریض این محور را دارد. البته رایزنیهایی از سوی نمایندگان و استانداران مرکزی و قم برای تحقق این مهم بعمل آمده است تا بتوان بار ترافیک سنگین این محور را با انجام تعریض روانتر کرد.
وی همچنین خواستار ساماندهی دستفروشان و نقاط عرضه کننده سوغات ساوه در این آزادراه شد و افزود: علاوه بر دو مجتمع خدماتی فعال در این محور در دو طرف عوارضی های آزادراه، فروشگاه عرضه مواد غذایی و سوغات ساوه وجود دارد که در نقطهای ایمن و متناسب با استانداردها احداث شده و به مسافرین و رانندگان خدمات مناسب را ارائه میدهند.
وی گفت: دستفروشی در حریم راه، اقدامی غیرقانونی است، اما متاسفانه در برخی مواقع از سال و هنگام برداشت محصولات کشاورزی، شاهد این پدیده هستیم. رانندگان با مشاهده دستفروشان، به ناگاه برای خرید میوه یا دیگر محصولات تغییر مسیر میدهند و این تغییر مسیر ناگهانی موجب کاهش توان راننده در کنترل خودرو شده و در نهایت منجر به وقوع سانحه میشود. از طرفی استقرار فروشندگان در حریم جاده برای فروش اجناس و محصولات کشاورزی میتواند حادثه آفرین شده و خطر جانی را در برخورد با خودروها برای آنها به همراه داشته باشد.
گفتنی است دادستان ساوه به همراه مدیریت شرکت آزادراه ساوه سلفچگان با پیمودن مسیر حدودا ۷۰ کیلومتری این محور مواصلاتی پرتردد کشور در لاین رفت و برگشت ضمن بازدید از اقداماتی که در حفظ و نگهداری و نیز ارائه خدمات صورت میگیرد و نیز کارخانه تولید شن، ماسه و آسفالت، با مشکلاتی که در این آزادراه وجود داشت آشنا شد و دستورات لازم را برای برطرف کردن این مشکلات صادر کرد.
انتهای پیام