به گزارش نار خبر،مدتی قبل یک کتیبهشناس از مسجدجامع ساوه بازدید میکرد با یادگار نوشتهای مواجه شد که پس از تحقیقاتی مدعی شد که این یادگارنوشته دستخط علیابن موسیالرضا (ع) است و با اعلام این کشف، وزارت میراث فرهنگی از ضرورت انتقال این کتیبه به موزه ملی برای مطالعات دقیقتر خبر داد.علی رغم منتشر نشدن گزارش رسمی درباره این کتیبه ، مبنی بر تأیید شدن یا نشدن این دستنوشته ، لکن متخصصین صحت این ادعا را رد می نمایند .
زهیر طیب،رئیس انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخههای خطی ایران بر اساس بازخوردهایی که این خبر داشت گفت : آستان قدس رضوی به عنوان بخش متولی آثار و ابنیه مربوط به حضرت ثامنالحجج واکنشی نسبت به این خبر نداشتند و یا محافل اسلامی که در دنیا در این حوزه کار میکنند، از کنار این خبر عبور کردند.
وی ادامه داد: کارشناسهایی هم مانند من که در داخل کشور بودند، باید به ناگزیر آن را بررسی میکردند. به هر حال چه با دلایل درونمتنی و چه دلایل برونمتنی انتساب این متن به حضرت ثامنالحجج مردود است.
زهیر طیب گفت :این خبر نباید به این سرعت رسانهای میشد، و این فرض را که یک شخصیت دینی با ساختمان یک مسجد قدیمی بدعتی کرده باشد و کتیبهای منقش کند، مردود میدانم؛ چراکه در آن زمان ایشان ولیعهد بودند و از مزایای حکومتی بهرهمند بودند، از این رو به هنرمندان و حکاکان بهراحتی دسترسی داشتند و اگر قرار بود کتیبهای با نام خود در جایی درج کنند مانند کتیبههای سلطانی دیگر، شکل و شمایلی متفاوت داشت و فرض اینکه امام رضا (ع) نیم تا یک روز را صرف کندن نوشتهای روی دیوار مسجد جامع ساوه کنند، منطقی نیست.
رئیس انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه های خطی تصریح کرد: از هیچکدام از شخصیتهای درجه یک دینی و معصومین نه سفارشی درباره حک کتیبه داریم و نه خبری در اینباره. همچنین در احکام فقهی آسیب رساندن به بنای مساجد و یا اموال دیگران به هر نحوی از جمله کندهکاری حرام است. بنابراین خیلی عجیب است که با این فرضیهها این دستنوشته را به امام رضا (ع) نسبت دهیم. علاوهبر این مفروضات، کتیبههای کوفی همعصر زمانی که ادعا شده این کتیبه نوشته شده است، هم در ایران و هم در دنیا وجود دارد و خطوط منسوب به خط امام رضا (ع) به وضوح از آن کیفیت هنری این کتیبهها عاری است.