اعتقاد به مسیر الهی اصلی‌ترین تفکر امام(ره)

استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی گفت: سرتاسر حیات امام(ره) برای خدا و در راه خدا و برای رضایت خدا بودو البته‌ایمان واقعی هم به کمک خداوند داشت.

سید محمد علی فروتن در گفتگو با خبرنگار نار خبر؛ ضمن تسلیت ایام ارتحال امام خمینی(ره) اظهار کرد: زمانی که حضرت امام(ره) در صحنه سیاسی کشور پا گذاشت، معادلات تاریخ را تغییر داد، یعنی از زمانی که مرجعیت حضرت امام(ره) به عنوان یک مرجع مسلم در کشور اثبات شد و نقش آفرینی‌های جدی امام (ره) ابتدا در قصه لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی و بعد قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و بعد هم دستگیری حضرت امام(ره) در آبان ۱۳۴۳ و تبعید به ترکیه، عراق و فرانسه، صحنه سیاسی کشور را تغییر داد و یک انقلابی را در درون ایران ایجاد کرد.


وی افزود: برای شناخت بهترانقلاب اسلامی و مسیرانقلاب لازم است که‌اندیشه کسی را بررسی کنیم که خودش طرح ریز و به وجود آورنده و طراح اصلی انقلاب است و آن شخص کسی جزحضرت امام(ره) نیست.


این کارشناس سیاسی عنوان کرد: اثبات اسلام ناب محمدی و نفی اسلام آمریکایی یکی از اقدامات مهم امام(ره) بود، اسلام آمریکایی همان اسلام سکولاری که دین را در سیاست، اجتماع واقتصاد وارد نمی‌کرد وامام(ره) مقابلش‌ایستادگی کرد.


وی تأکید کرد: امام(ره) همچنین در مقابل اسلام متحجرین هم‌ایستادگی کرد، یعنی اسلام مقدس نمایی، قشری نگری، سطحی نگری، نگاه ابزاری به دین، کم توجهی به تفکر و تعقل، کج‌اندیشی و کج فهمی مثل انجمن حجتیه، که امام در جایی می‌فرمایند: « انقلاب اسلامی آمد تا با انحرافات درون اسلام مبارزه کند».


استاد دانشگاه تصریح کرد: امام(ره) اسلام ناب محمدی را با یک تعریف درست و دقیق از دین معرفی کرد به این معنا که دین اسلام دینی است که برای تمام جنبه‌های زندگی بشر برنامه دارد و یک دین کامل برای سیاست، اجتماع، اقتصاد است.


وی در ادامه گفت: یکی از اصول امام اتّکال به کمک الهی، اعتماد به صدق وعده‌ی الهی است و این نکات را ما در سرتاسر روز اولی که حضرت امام قیام خود را شروع کرد وآخرین روزی که امام زنده بود را در مباحث و جا‌های مختلف مشاهده کردیم، یعنی سرتاسر حیات امام(ره) برای خدا و در راه خدا و برای رضایت خدا بودو البته‌ایمان واقعی هم به کمک خداوند داشت.


فروتن یادآور شد: یکی دیگر از مبانی امام (ره) ضدیت‌ایشان با استکبار و استبداد بود و این موضوع استبداد به زمانی که امام (ره( در زمان رژیم شاهنشاهی زندگی می‌کردند برمی گردد و امام(ره) در کشور ایران مسیر مبارزه با استبداد و حاکمیت شاهنشاهی و همچنین مبارزه با استکبار را دنبال می‌کرد.


این کارشناس تأکید کرد: یکی از بزرگترین دستاورد‌های حضرت امام(ره) را با نقش ویژه امام(ره) در مبارزه با آمریکا و استکیبار می‌شناسیم که مردم ایران را از زیر پرچم آمریکا نجات داد و این یکی از بزرگترین نعمت‌هایی بود که حضرت امام (ره) به مردم ایران هدیه داد.


وی با اشاره به اینکه در مکت امام (ره) مردم نقش ویژه‌ای داشتند، گفت: امام (ره) اعتقاد راسخ به نقش و حضور مردم در موضوعات مختلف قائل بود و اگر در کنار نصرت‌های الهی که مهمترین نقش را درشکل‌گیری انقلاب اسلامی داشتند، حضرت امام (ره) به نقش مردم اعتقاد نداشت شاید انقلاب شکل نمی‌گرفت.


این استاد دانشگاه بیان کرد: محرومان، مستضعفان وطبقات پایین اجتماع، از جمله مسائلی بود که حمایت و دفاع از آنان، بخش مهمی از توجه امام مستضعفان و محرومان را به خود معطوف داشت.


فروتن در پایان گفت: امام(ره) ضمن تأکید و توجه ویژه بر ابعاد اقتصادی و سیاسی استقلال و ضرورت پرهیز از وابستگی کشور در این دو حوزه به بیگانگان، استقلال فرهنگی و هویتی را عامل اصلی تحقق استقلال در سایر ابعاد میدانست.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *