کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش ساوه

رئیس آموزش و پرورش ساوه گفت: شهرستان ساوه با کمبود ۸۰۰ نیروی انسانی در زمینه آموزشی وخدماتی در مدارس روبرو است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نار خبر؛ مصطفی قربانی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در شروع سال تحصیلی جدید، آموزش و پرورش ساوه میزبان ۶۰ هزار دانش‌آموز در سه مقطع تحصیلی در ۳۰۰ مدارس است.


وی افزود: امسال از محل آزمون‌های استخدامی شامل دانشگاه فرهنگیان به تعداد ۲۸۳ نفر و نزدیک به ۲۰۰ نفر نیز از محل آزمون استخدامی ماده ۱۸ جذب می‌شوندو ۱۲۰ نفر نیز از نیرو‌های آموزشی بازنشسته خواهند شد.


عبدالرضا حامدی خواه معاون نیروی انسانی اداره آموزش و پرورش ساوه نیز در این نشست خبری گفت: شهرستان ساوه با چالش‌های جدی در حوزه آموزش و پرورش روبرو است، از جمله کمبود فضای فیزیکی و نیروی انسانی که این مشکلات می‌توانند تأثیرات زیادی بر کیفیت آموزش و یادگیری دانش‌آموزان داشته باشند.

وی تصریح کرد: برای تک شیفته شدن تمام مدارس و رسیدن به شاخص‌های کشوری و رشد کیفیت آموزشی نیازمند احداث ۶۰ مدرسه در این شهرستان می‌باشیم.


حامدی خواه بیان کرد: مشکلات زیرساختی ۴۵ مدرسه از جمله استانداردسازی گرمایشی و آسفالت حل شده است و قطعاً این اقدامات می‌توانند تأثیر زیادی بر کیفیت آموزش و رفاه دانش‌آموزان و کادر آموزشی داشته باشند.


وی با اشاره به اجرای طرح شهید عجمیان برای بهسازی و بازسازی فضای فیزیکی مدارس ادامه داد: شهید عجمیان همواره در طرح‌های جهادی برای بهسازی مدارس شرکت می‌کرد و یک گچ‌کار حرفه‌ای بود به همین دلیل طرح به نام او انتخاب شده است.

ابراهیم معصومی معاون آموزش ابتدایی این اداره نیز بیان کرد: این شهرستان دارای ۵۶ کلاس درس دخترانه، ۵۴ کلاس درس پسرانه، ۳۸ کلاس درس در روستا‌ها و ۲ کلاس در اردوگاه شهید ناصری دارد.


وی گفت: در حال حاضر، تعداد کل نیرو‌های آموزشی فعال در شهرستان ۵۵۰ نفر است که شامل نیرو‌های مرد و زن می‌شود، با این حال، برای تأمین نیاز‌های آموزشی به ۳۰۰ نفر نیرو نیاز داریم.
معصومی گفت: در راستای اجرای سند تحول بنیادین و اهداف وزارت آموزش و پرورش و سیاست‌های کلان کشور، سه طرح مهم در حوزه آموزش ابتدایی به مرحله اجرا درآمده است از جمله طرح شهید همت، طرح جابر و طرح بازمانده‌های تحصیل که طرح شهید همت با هدف آموزش و توانمندسازی معلمان به منظور ارتقاء کیفیت تدریس و بهبود روش‌های آموزشی طراحی شده است و برنامه‌های این طرح شامل دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های تخصصی برای معلمان می‌باشد که به آنان کمک می‌کند تا مهارت‌های حرفه‌ای خود را ارتقاء دهند.

وی در خصوص طرح جابر گفت: : هدف این طرح، کیفیت‌بخشی به آموزش‌ها و بهبود فرآیند‌های یاددهی و یادگیری است. طرح جابر به دنبال ایجاد استاندارد‌های بالاتر در آموزش ابتدایی و ارتقاء سطح علمی و مهارتی دانش‌آموزان می‌باشد.

معصومی در ادامه گفت: طرح بازمانده‌های تحصیل؛ با هدف شناسایی و جذب دانش‌آموزانی که به دلایل مختلف از تحصیل بازمانده‌اند، طراحی شده است که برنامه‌های این طرح شامل تلاش برای بازگرداندن این دانش‌آموزان به مدارس و فراهم کردن امکانات و حمایت‌های لازم برای ادامه تحصیل آن‌ها است که ۳۶۰ نفر شناسایی شده‌اند که از این بین ۲۵۶ نفرآن‌ها تعیین تکلیف شده‌اند.

مهدی کریمی، معاون متوسطه آموزش و پرورش ساوه هم در این نشست گفت: در سال تحصیلی جاری ۹۵ نفر از دانش‌آموزان در ۱۳ رشته در جشنواره خوارزمی به مرحله استانی راه پیدا کردند و ۶ نفر از این تعداد نیز در مرحله کشوری موفق به کسب رتبه برتر شدند.

وی با اشاره به اینکه همچنین در این مدت ۱۳ نفر از دانش آموختگان هنرستان‌ها نیز در المپیاد شایستگی به استان اعزام شده‌اند.

کریمی یادآور شد: امسال ۸۰ میلیارد ریال در راستای کیفیت بخشی، تجهیزات برای هنرستان‌های این شهرستان خریداری شده است که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است.

معاون متوسطه آموزش و پرورش ساوه در ادامه گفت: دانش آموختگان هنرستان‌های شهر علاوه بر آموزش اشتغال را نیز ضمیمه فعالیت‌های خود نموده‌اند طوری که در سال جاری در بخش‌های مختلف از جمله مبلمان، کمد دیواری، کابینت‌سازی، تولید لباس فرم مدارس، محافظ برق و… تولیداتی داشته‌اند.

حجت الاسلام مهدی خواجوی معاونت پرورشی آموزش و پرورش ساوه نیز در این نشست اظهار کرد: در چارچوب فعالیت‌های معاونت پژوهشی، حوزه‌های مختلفی از جمله، حوزه قرآن و عترت، حوزه نماز، حوزه فرهنگی هنری، حوزه آسیب‌های اجتماعی، حوزه مشاوره، حوزه تربیت بدنی و سلامت و بهداشت، با اهداف متنوع به پیشبرد برنامه‌ها و پروژه‌های آموزشی و فرهنگی پرداخته‌اند.


وی افزود: این حوزه‌ها تحت معاونت پژوهشی فعالیت‌هایی فراتر از مصوبات معمول را انجام می‌دهند و با برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های نوآورانه به بهبود شرایط آموزشی و فرهنگی در مدارس کمک می‌کنند.


خواجوی گفت: کمبود مشاوران آموزشی در مدارس به عنوان یک چالش مهم در نظام آموزشی شهرستان شناخته شده است که تأثیرات قابل توجهی بر افزایش آسیب‌های اجتماعی دارد.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *