به گزارش نار خبر؛ مالک شریعتی در گفتوگو با فارس ضمن اشاره به مسئله بنزین در ایران اظهار داشت: انرژی عموم مردم هم اکنون با برق، گاز و بنزین تامین میشود، در برق و گاز دسترسی همه مردم به این حاملها وجود دارد و با سازوکار نظام تعرفهگذاری پلکانی تقریبا عدالت در توزیع و قیمت رعایت میشود.عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: در حوزه برق نظام تعرفهگذاری پلکانی در قانون مانعزدایی قید شده و اجرا میشود، در گاز هم فاصله زیادی با اجرای این نظام داریم اما این شیوه تعرفهگذاری قابل اجرا است.وی افزود: در بنزین اینگونه نیست و عموما مردم به آن دسترسی ندارند، در حال حاضر نیمی از مردم خودرو ندارند و به بنزین دسترسی ندارند. طبق بررسیهایی که ما در پژوهشگاه نیرو انجام دادیم، نسبت استفاده پردرآمدترین دهک در ایران به کمدرآمدترین دهک در استفاده از انرژی ۱۰ است. یعنی پردرآمدترینها ۱۰ برابر کمدرآمدها یارانه انرژی میگیرند.شریعتی ادامه داد: از طرفی سهم هزینه انرژی در سبد پردرآمدترین دهک به کمدرآمدترین آنها، یک به سه است. به عبارت دیگر اگر نسبت درامد و سید هزینه را باهن بسنجیم، پردرامدترین دهک ما نسبت به کمدرآمدترین دهک ۳۰ برابر انتفاع بیشتری از یارانه دارد.این نماینده مجلس تاکید کرد: یارانه باید یاری دهنده کمدرآمدها باشد اما در حوزه انرژی سهم پردرامدها از یارانه بیشتر شده است و عمده این مسئله به دلیل تعرفهگذاری بنزین است.
بخشینگری دولت عامل متنوع نشدن سبد سوخت کشور
شریعتی تاکید کرد: اگر ۱۰ درصد بنزین ما وارداتی باشد و هزینه تولید و انتقال و توزیع بنزین داخلی را صفر هم در نظر بگیریم، برای سربه سر کردن هزینه واردات، بنزین نرخ میانگین این کالا بیشتر از ۳ هزار تومان خواهد شد.شریعتی با اشاره به اینکه فاصله قیمت عرضه بنزین و گازوئیل با قیمت تمام شده آنقدر زیاد است که باید بپرسیم چرا ما و شما قاچاق نمیکنیم نه اینکه چرا در مرز بنزین قاچاق میشود؟ گفت: طرحهای بسیاری برای حل مساله در مسئله بنزین وجود دارد اما با هر طرحی برای عادلانهتر کردن توزیع بنزین نیازمند این هستیم که بر اساس بعد خانوار به همه مردم سهمیه بدهیم.وی بنزین را کالای اساسی خواند و گفت: تخصیص سهمیه بنزین به هر کارت بانکی بر اساس بعد خانوار اگر تحقق پیدا کند، قاچاق بنزین جمع خواهد شد و دیگر شاهد حرکت کارت سوخت بنزین به سمت مرز نیستیم. شریعتی بیان کرد: در مسئله تنوع سبد سوختی موضوع LPG هست، ما تولید مازاد LPG داریم و پالایشگاههای در حال فلرسوزی این گاز هستند، پالایشگاه ستاره خلیجفارس در سال ۱۴۰۱، ۱۱۳ هزار تن LPG را فلر کرده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: ندادن LPG به خودرو بخشینگری است، من شنیدم آقای همتی وزیر اقتصاد با خودروی برقی مخالفت کرده است و علت مخالفت صفر بودن درآمد گمرکی است، این عین بخشینگری است، زیرا خودروی برقی نباشد، با واردات بنزین به بودجه کشور فشار میآید.شریعتی تاکید کرد: LPG اگر جایگزین بنزین و گازوئیل بشود به نفع اقتصاد، محیطزیست کشور است و از جهت پدافند غیرعامل هم مسئله ما را حل خواهد کرد. برای من عجیب است که چرا این موضوع در دولت دنبال نمیشود.