هدف جنگ شناختی تضعیف ارزش های فرهنگی است

فعال فرهنگی و مدرس سواد رسانه گفت: جنگ ترکیبی و جنگ شناختی برای تغییر نگرش‌ها و تضعیف ارزش‌های فرهنگی در ایران دنبال می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نار خبر؛ علی اصغر سیادت در همایش بسیج و رسانه که در حوزه علمیه فاطمه الزهرا(س) ساوه برگزار شد، گفت: از سال ۶۸تا ۹۳ جنگ نرم در اولویت قرار داشت و هدف اصلی آن تسخیر قلب‌ها و ذهن‌ها بود. این نوع جنگ از ابزارهای فرهنگی و رسانه‌ای بهره می‌برد.

وی افزود: از سال ۹۳ به بعد، جنگ ترکیبی در ایران آغاز شده است. این جنگ ترکیبی شامل جنگ‌های نرم، سخت و اقتصادی است و در آن ابزارهای مختلفی برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی و تغییر نگرش‌ها استفاده می‌شود.

سیادت تصریح کرد: جنگ شناختی یکی از ارکان اصلی این جنگ ترکیبی است که در این نوع جنگ، به‌جای ساخت فیلم‌های سینمایی، تمرکز بر تولید محتوای سینمای خانگی است که می‌تواند مدت‌ها در کنار مخاطب باقی بماند و تأثیرات عمیقی بگذارد.

این مدرس سواد رسانه در ادامه گفت: برای تغییر نظر یک فرد، معمولاً یک تا سه روز زمان لازم است. اگر این ارتباط ۳ تا ۶ ماه ادامه یابد، نگرش فرد تغییر می‌کند. در صورتی که این فرایند  یک تا سه سال طول بکشد، باورهای فرد تغییر می‌کند.

سیادت همچنین بیان کرد: در صورتی که تاثیرات این جنگ شناختی  اگر چند سال ادامه یابد، عقاید فرد به‌طور کامل تغییر خواهد کرد. این روند به‌ویژه در دوران نوجوانی و جوانی که فرد در معرض روایت‌ها قرار دارد، شدت بیشتری پیدا می‌کند.

وی توضیح داد:  تا سن ۱۲ سالگی، دوران شکل‌گیری نظرات و نگرش‌های کودک است که در این سنین، از طریق قصه‌گویی و بازی، مفاهیم فرهنگی و ارزشی به کودک منتقل می‌شود و او به تدریج دیدگاه‌های خود را درباره دنیای اطراف شکل می‌دهد.

سیادت یادآور شد: در سنین ۱۳ تا ۲۰سالگی، نوجوانان به مرحله روایتگری وارد می‌شوند که در این دوران، افراد بیشتر به شنیدن و ساختن روایت‌ها از اطرافیان و رسانه‌ها پرداخته و این روایت‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در تصمیم‌گیری‌های آنان خواهند داشت.

وی در پایان گفت: در تحولات اجتماعی سال ۱۴۰۱، نقش موساد و بهائیت در استفاده از موضوعات مرتبط با حقوق زنان برای ایجاد آشوب و بی‌ثباتی در کشور پررنگ بود و هدف این گروه‌ها تغییرات فرهنگی و تضعیف ارزش‌هایی چون حیا و غیرت بود که اساس هویت اجتماعی ایران را تشکیل می‌دهند.

 
انتهای خبر/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *