ضرورت افزایش سواد رسانه‌ای معلمان در دنیای امروز

معلم و نخبه بسیجی در یادداشتی نوشت: معلمان به عنوان اصلی‌ترین عامل در تربیت نسل آینده، باید آگاهی لازم درباره استفاده صحیح از منابع اطلاعاتی و رسانه‌ای را داشته باشند تا بتوانند دانش‌آموزانی آگاه و مسئولیت‌پذیر تربیت کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نار خبر؛ سحر حسنی در یادداشتی نوشت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «إنَّ اللهَ وَ مَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى مُعَلِّمِ النَّاسِ الْخَیْرَ»، که نشان‌دهنده اهمیت نقش معلمان در تربیت نسل‌های آینده است. در دنیای امروز، رسانه‌ها و فناوری‌های اطلاعاتی به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی تبدیل شده‌اند.

معلمان پس از والدین، بزرگ‌ترین تأثیر را بر تربیت دانش‌آموزان دارند. آن‌ها باید توانایی‌های لازم برای استفاده صحیح از ابزارهای دیجیتال را داشته باشند تا بتوانند به‌خوبی از این ابزارها در جهت آموزش بهره‌برداری کنند، در گذشته، دسترسی به اطلاعات محدود بود، اما امروزه با گسترش اینترنت و رسانه‌ها، حجم اطلاعات به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته است.

سواد رسانه‌ای به‌عنوان یک ضرورت نه تنها برای دانش‌آموزان بلکه برای معلمان نیز مطرح است و معلمان باید با استفاده صحیح از منابع اطلاعاتی و رسانه‌ای، به‌طور مؤثر در آموزش به‌کار گرفته شوند که متأسفانه، بسیاری از جوانان و نوجوانان از منابع رسانه‌ای به‌طور نادرست استفاده می‌کنند که ناشی از آموزش ناکافی است.

بر اساس تحقیقات، بسیاری از معلمان و والدین نیز از مهارت‌های لازم در استفاده از رسانه‌ها برخوردار نیستند و قادر به آموزش صحیح در این زمینه به دانش‌آموزان نیستند و در نتیجه، ضرورت ارتقاء سطح سواد رسانه‌ای معلمان به‌عنوان نیاز جدی در نظام آموزش و پرورش مطرح است که آموزش سواد رسانه‌ای معلمان باید در اولویت قرار گیرد.

برای رسیدن به این هدف، معلمان باید چهار مهارت کلیدی در سواد رسانه‌ای را فرا بگیرند که اولین مهارت، دسترسی به منابع اطلاعاتی و رسانه‌ای است ومعلمان باید به دانش‌آموزان آموزش دهند که چگونه به منابعی دسترسی پیدا کنند که برای سن آن‌ها مناسب باشد و چگونه به اطلاعات درست و معتبر دست یابند.

دومین مهارت، استفاده و کاربرد منابع رسانه‌ای است. معلمان باید بتوانند به‌طور مؤثر از ابزارهای رسانه‌ای استفاده کنند. مهارت‌های فنی مانند نصب نرم‌افزارها و کار با اینترنت ضروری هستند. همچنین، آموزش استفاده ایمن از شبکه‌های اجتماعی و حفظ حریم شخصی بسیار مهم است.

سومین مهارت، ارزیابی و تجزیه و تحلیل اطلاعات است. معلمان باید دانش‌آموزان را به تفکر انتقادی و تحلیل محتوای رسانه‌ها تشویق کنند. آن‌ها باید به دانش‌آموزان بیاموزند که چگونه اطلاعات صحیح را از نادرست تشخیص دهند و به مقایسه منابع مختلف بپردازند.

آخرین مهارت، تولید محتوا است. معلمان باید توانایی تولید محتوا در قالب‌های مختلف مانند متن، تصویر، و ویدئو را داشته باشند. این مهارت‌ها به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا بتوانند در دنیای دیجیتال خلاقیت و نوآوری داشته باشند و محتواهایی با ارزش تولید کنند.

آموزش و پرورش باید با همکاری نهادهای مختلف، از جمله نهادهای مردمی مانند بسیج، سطح سواد رسانه‌ای معلمان را ارتقا دهد. معلمان آگاه می‌توانند دانش‌آموزانی مسئول و توانمند تربیت کنند که در دنیای پیچیده رسانه‌ها به‌طور مؤثر عمل کنند.

انتهای خبر/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *