به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نار خبر به نقل از گروه اقتصادی خبرگزاری فارس؛ روز گذشته مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مسافربری از افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت اتوبوس های برون شهری خبر داد. احمدرضا عامری مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مسافربری با بیان اینکه با توجه گران شدن قطعات و لوازم، لاستیک و استهلاک اتوبوس های کشور، قیمت بلیت های برون شهری ۲۵ درصد افزایش یافت، اظهار کرد: افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت اتوبوس های برون شهری با دستور سازمان راهداری و هماهنگی دستگاه ها به زودی اعمال خواهد شد.وی افزود: در حال حاضر افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت اتوبوس های برون شهری طبق تورم موجود در کشور نیاز بود.عامری در پاسخ به این سوال که قیمت بلیت اتوبوس سالیانه افزایش می یابد، اما با توجه به افزایش قیمت فعلی بلیت ها، سال آینده مجدد افزایش قیمت بلیت را خواهیم داشت یا خیر؟، گفت: افزایش قیمت بلیت اتوبوس برای سال آینده براساس نیاز تصمیم گیری می شود.این دومین بار در سال جاری است که قیمت بلیط اتوبوس افزایش پیدا میکند. به گزارش فارس؛ افزایش قیمت بلیط اتوبوسهای بینشهری همواره یکی از موضوعات جنجالی در حوزه حملونقل عمومی بوده است. با توجه به رشد هزینههای نگهداری، سوخت، و خدمات، شرکتهای حملونقل خواهان تعدیل نرخها هستند. در عین حال، این تصمیم با نگرانیهایی از سوی مسافران، خصوصاً اقشار کمدرآمد، همراه است.
این تصمیم همواره در فضای کارشناسی موافقان و مخالفی دارد. در این راستا موافقان افزایش قیمت بلیط اتوبوس معتقد هستند که بر اساس گزارش انجمن شرکتهای حملونقل، هزینههای عملیاتی در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است. این شامل هزینههای سوخت، تعمیرات، حقوق کارکنان، و قطعات یدکی میشود.علاوه بر این افزایش قیمت لاستیک، روغن موتور، و دیگر قطعات مصرفی در یک سال گذشته تا ۵۰ درصد رشد داشته است. کارشناسان موافق افزایش قیمت اعتقاد دارند، افزایش نرخ بلیط میتواند منجر به بهبود کیفیت خدمات شود. طبق آمار سازمان راهداری، میانگین سن ناوگان حملونقل عمومی ایران ۱۲ سال است که بسیار بالاتر از استانداردهای جهانی (۵-۷ سال) است. مهمترین استدلال موافقان اما در رابطه با پایداری شرکتهای اتوبوسرانی است، بسیاری از شرکتهای کوچک حملونقل در آستانه ورشکستگی قرار دارند. در سال گذشته، ۳۰ درصد شرکتهای حملونقل بینشهری فعالیت خود را متوقف کردهاند. اگر نرخها تعدیل نشود، ممکن است مسافران به تدریج با کاهش خدمات و تعطیلی شرکتها مواجه شوند.در مقابل اما این تصمیم مخالفانی هم دارد. کارشناسان مخالف افزایش قیمت معتقد هستند که افزایش قیمت بلیط، فشار اقتصادی بیشتری به اقشار آسیبپذیر وارد میکند. بر اساس دادههای مرکز آمار ایران، ۶۰ درصد مسافران بینشهری از اقشار کمدرآمد جامعه هستند که افزایش قیمت میتواند آنها را از دسترسی به این خدمات محروم کند.
از طرفی افزایش نرخ بلیط میتواند مردم را به سمت استفاده از خودروهای شخصی سوق دهد، که پیامدهایی مانند افزایش ترافیک و آلودگی هوا را به همراه دارد. با وجود قیمت یارانهای بنزین، سفر با خودرو شخصی برای بسیاری از مسافران در فواصل متوسط میتواند بهصرفهتر از اتوبوس باشد.افزایش نرخ بلیط ممکن است در کوتاهمدت منجر به کاهش تقاضا شود، که به ضرر شرکتهای حملونقل خواهد بود. طبق پیشبینیهای اتاق بازرگانی، افزایش ۲۵ درصدی نرخ بلیط ممکن است تا ۱۵ درصد کاهش تقاضای سفرهای بینشهری را به دنبال داشته باشد.منتقدان معتقدند که افزایش قیمتها لزوماً به بهبود خدمات منجر نخواهد شد. در گذشته نیز افزایش نرخها تأثیر محسوسی بر کیفیت خدمات نداشته است. برای مثال در سال ۱۳۹۸ پس از افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیط، شکایات مسافران از کیفیت خدمات (مانند تأخیرها و نقص فنی) تغییری نکرد.افزایش قیمت بلیط اتوبوس بینشهری، یک تصمیم اقتصادی با پیامدهای اجتماعی است که نیازمند بررسی دقیق و همهجانبه است. در حالی که موافقان به ضرورت تعدیل نرخها برای حفظ پایداری شرکتهای حملونقل و بهبود خدمات اشاره میکنند، مخالفان این تصمیم را بهعنوان عاملی برای افزایش فشار بر اقشار کمدرآمد و کاهش تقاضا میبینند. هر تصمیمی در این زمینه باید بر اساس دادههای دقیق و سیاستهای حمایتی اتخاذ شود تا تعادل میان اقتصاد و رفاه عمومی حفظ شود.