به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «نار خبر»؛ رضا پدیدار در گفتگویی درباره طرح سهنرخی شدن، بنزین اظهار داشت: تعیین نرخ سوم برای مصرف بیش از ۱۶۰ لیتر میتواند بهعنوان یکی از راهکارهای مهار مصرف سوخت اثرگذار باشد.
وی با انتقاد از «مصرف شتابزده بنزین» در کشور، افزود: مصرف بالای خودروهای داخلی و ارزان بودن این حامل انرژی، دو عامل اصلی رشد مصرف بنزین در ایران به شمار میرود و این روند باید مدیریت شود.
این کارشناس انرژی با تأکید بر ضرورت اصلاح ساختار فنی خودروها، تصریح کرد: برای بهینهسازی موتور خودروها باید تصمیمات اساسی اتخاذ شود، زیرا در کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی، مصرف بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۴/۵ تا ۵/۵ لیتر است، در حالی که در ایران این عدد بین ۸/۵ تا ۱۰ لیتر ثبت شده و تقریباً دو برابر مصرف جهانی است.
پدیدار در پاسخ به احتمال افزایش استقبال مردم از دوگانهسوز کردن خودروها پس از اجرای طرح سهنرخی شدن، عنوان کرد: موضوع گازسوز کردن خودرو پیش از این نیز مطرح بود اما بهدلیل نبود آگاهسازی کافی با استقبال مواجه نشد؛ بنابراین، پیش از هر اقدامی باید فرهنگسازی انجام شود تا مردم از مزایای این طرح مطلع شوند.
وی با اشاره به اینکه کشور هیچگاه با کمبود بنزین مواجه نبوده است، گفت: سهنرخی شدن سوخت میتواند از شدت مصرف بکاهد، اما باید توجه داشت که ساختار خودروسازی داخلی به گونهای است که میانگین مصرف محصولات آن نسبت به خودروهای کشورهای توسعهیافته یکونیم تا دو برابر بالاتر است.
این کارشناس انرژی همچنین درباره کاهش نیاز به واردات، گفت: اگر آمار تولید پالایشگاهها صحیح باشد و روزانه حدود ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین تولید شود، در حالی که مصرف روزانه به ۱۳۴ میلیون لیتر رسیده، با ناترازی حدود ۱۰ میلیون لیتری مواجه هستیم؛ بنابراین، کاهش مصرف میتواند نیاز به واردات را کاهش دهد.
پدیدار در پایان با اشاره به نقش فرسودگی ناوگان حمل و نقل در هدررفت سوخت، خاطرنشان کرد: بر اساس آمار وزارت صمت، در کشور ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار موتورسیکلت بنزینسوز وجود دارد که حدود ۱۰ میلیون دستگاه آن فرسودهاند و همین موضوع موجب اتلاف گسترده بنزین میشود؛ از این رو، همراه با اجرای سیاستهای جدید قیمتی، باید برای نوسازی ناوگان خودرو و موتورسیکلت برنامهریزی جدی صورت گیرد.
منبع: خبرگزاری مهر
انتهای خبر/
