به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «نار خبر»؛ کتاب «بیان؛ تسهیل تلاوت و حفظ با نغمههای نورانی» به قلم حبیبالله عزیزی از سوی انتشارات واژهپرداز اندیشه در یکهزار نسخه و ۸۰ صفحه منتشر شد.
در ابتدای کتاب آمده است: متاسفانه جمع قابل توجهی از جامعه ما هنوز در روخوانی قرآن مشکل دارند و آموزش و پرورش نتوانسته است راه حل منطقی و قطعی برای برونرفت از این مشکل را پیدا کند. تجربیات مکرر نشان داده است که روش شنیداری – گفتاری، تلاوت و حفظ قرآن را تسهیل میکند و این همان روش «اقراء النبی» است که ما این روش را از سیره نبوی گرفتهایم. «اقراء النبی» یعنی پیامبر (ص) در مهارتورزی تلاوت و حفظ قرآنِ اصحابشان از روش شنیداری – گفتاری بهره میبردند که مبتنی بر دستور خداوند است.
نویسنده در مقدمه کتاب نوشت: گام بلند تسهیل تلاوت و حفظ با نغمههای نورانی، تجربیات موفق و ارزشمندی را به ارمغان آورده است؛ روش نوینی که به آسانی موجب کسب مهارت تلاوت قرآن کریم میشود. نگارنده، مدرس معارف و روش تدریس قرآن دانشگاه فرهنگیان قم، مدیریت تربیت ۵ هزار حافظ قرآن را در استان قم از سال ۷۲ تا ۸۳ در کارنامه خود دارد و همواره مطالعات راهبردی «کشف اختلالات یادگیری» و «آسانسازی تلاوت قرآن کریم» را در برنامه خود داشته است.
وی افزود: در سال ۷۵ کلیات طرح نغمههای نورانی را در سه صفحه ارائه کردم و به صورت آزمایشی در چندین مدرسه در مقاطع مختلف اجرا شد. نتیجه اجرای این طرح در مدارس، در بازدیدهای مدیران آموزش و پرورش و مسئولان استان، آنان را شگفتزده کرد و در ادامه، مدیران کل آموزش و پرورش استانهای قم، قزوین، کرمانشاه و بعضی شهرها، تمام قد از اجرای این طرح در مدارس حمایت کردند و سئوالهای بسیاری در جزئیات اجرای طرح مطرح شد.
عزیزی ادامه داد: پاسخ به این سئوالها، موجب نگارش کتاب «نغمههای نورانی، تاثیر زبانآموزی در راهکارهای آموزش قرآن و گسترش فرهنگ قرآنی» شد. این کتاب در سال ۱۳۷۹ در ۵ هزار نسخه چاپ و به زودی نایاب شد. با استفاده از دستورالعملهای این کتاب، مدارس بسیاری به صورت پراکنده در سطح کشور این طرح را اجرا کردند تا اینکه در راستای حذف معاونت امور تربیتی از وزارت آموزش و پرورش و علیرغم مقاومتهای بعضی از مسئولان، اجرای این برنامه از مدارس حذف شد.
این مدرس قرآن کریم اضافه کرد: تجربه دیگر نگارنده، با سمت مدیرعامل «موسسه فرهنگی قرآن و عترت آیات هدایت»، ارائه روش نوین در مدیریت کلاسهای قرآن کودکان قبل از دبستان است که با عنوان «زبانآموزی قرآن به کودکان» در «دامنه بازی» و کسب «مهارتهای جامع زندگی کودکان» فعالیت میکنند و علاقهمندی کودکان به این برنامهها و ترتیلخوانی جذابشان، موجب تعجب مخاطبان است. مطالبه اساتید قرآن و طلاب غیر ایرانی برای ارائه مکتوب تجربیات موجب شد این تجربیات، تدوین و با عنوان «بسته سال اول زبانآموزی قرآن کودکان» در تابستان ۱۳۹۷ چاپ و ارائه شود. (صفحه ۱۰)
این کتاب که در روزهای پایانی آبان در بیستمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن رونمایی شد، در ۶ فصل با عنوانهای اهداف، روششناسی نغمههای نورانی، مسیرهای تحقق اهداف، برنامهریزی عملیات، اعضای ستاد عملیات نغمههای نورانی و دستورالعملهای عملیاتی تنظیم شده است.در بخشی از فصل ششم با عنوان دستورالعمل های عملیاتی میخوانیم: تلاوت اذان و اقامه در گوش کودکِ تازه متولد شده، نقطه آغاز شکلگیری حافظه و دادههای لفظی در سامانه ذهن و ایجاد انرژی معنوی و عرفانی از طریق شنیدار است. گوش دادن و تلاوت تقلیدی، از هر زمانی که آغاز شود، سرمایه ارزشمندی در این مسیر محسوب میشود. البته در سنین کودکی، موثرتر (و کالنقش فی الحجر) است ولی در سنین دانشآموزی هم اثرات چشمگیری دارد.
هرچه گوش دادن و تلاوت تقلیدی بیشتر باشد، مفهومسازی و شناخت معانی بیشتری را به دنبال خواهد داشت. زیرا کودک و دانشآموز به دنبال کشف معانی دادههای لفظی ایجاد شده، در حافظه ذهن است که به راحتی بر زبانش جاری میشود. به عبارت دیگر شکلگیری مفهومسازی و فهم زبان به تدریج و پس از گفتار و تکرار طوطیوار، کشف میشود. وقتی این اکتشافاتِ مفهومسازی موجب غنای گنجینه لغات حافظه ذهن شد، زبان، پردازنده بیواسطه و سریع اندیشه و قوای ذهنی میشود. (صفحه ۶۶)
منبع: ایرنا