۳۴ درصد مرغ تولیدی در استان مرکزی مازاد بر نیاز است/ دولت به دنبال حمایت توأمان از مرغدار و مصرف کننده است

باقری گفت: در ۶ ماهه نخست امسال ۱۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغداری استان مرکزی انجام شد و در حال حاضر وضعیت تولید بسیار خوبی را در استان شاهد هستیم ضمن اینکه با تولید سالانه ۷۰ هزار تن گوشت مرغ استان مرکزی در رتبه دهم کشوری قرار دارد.

به گزارش نارخبر،باقری مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ اظهار داشت: در مجموع تعداد ۵۹۹ واحد پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت ۱۲ میلیون ۲۶۴ هزار قطعه در استان مرکزی مستقر هستند و استان مرکزی با تولید سالانه ۷۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور در رتبه دهم قرار دارد.

وی افزود: از مجموع تولید گوشت مرغ در استان مرکزی حدود ۴۴ هزار تن مصرف استان و ۲۶ هزار تن یعنی در حدود ۳۴ درصد تولید استان مازاد است.

باقری تأکید کرد: در ۶ ماهه نخست امسال ۱۵ میلیون قطعه جوجه ریزی داشته‌ایم و در حال حاضر وضعیت تولید بسیار خوبی را در استان شاهد هستیم.

دولت به دنبال افزایش قدرت خرید مردم و حمایت از مرغدار است

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: قیمت عرضه گوشت مرغ برای مصرف‌کننده در حال حاضر بین ۶۰ تا ۶۴ هزار تومان است، هرچند مرغ زنده درب مرغداری بین ۴۳ تا ۴۵ هزار تومان خریداری می‌شود و قیمت تمام‌شده تولید هر کیلو مرغ برای مرغدار بالاست لذا دولت هم به دنبال افزایش قدرت خرید مصرف‌کننده و از طرفی حمایت از مرغدار با کاهش و کنترل قیمت نهاده‌های تولید است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های دولت حمایت از مصرف‌کننده در قالب کالابرگ‌های الکترونیکی برای خرید محصولات پروتئینی است که در صورت اجرا ضمن افزایش قدرت خرید شرایط پایداری تولید را نیز فراهم می‌کند.

سالانه ۴۸ هزار تن تخم مرغ در استان مرکزی تولید می شود/ سرانه مصرف تخم مرغ در استان حدود ۱۱ کیلوگرم در سال است

باقری همچنین اظهار داشت: تعداد ۹۶ واحد مرغ تخم‌گذار با ظرفیت ۴ میلیون ۵۰۰ هزار قطعه در استان مرکزی وجود دارد و تولید تخم‌مرغ استان سالانه حدود ۴۸ هزار تن است که از این حیث در رتبه نهم کشور قرار داریم.

وی با بین اینکه در سال ۱۷ هزار تن مصرف تخم در استان و ۳۱ هزار تن مازاد است افزود: سرانه مصرف تخم‌مرغ در استان مرکزی ۱۱ و دو دهم کیلوگرم به ازای هر نفر است که در نرم کشوری قرار دارد اما به نسبت کشورهای دیگر جا دارد که ۱۵ کیلوگرم هم برسد.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی گفت: صادرات مستقیم مرغ و تخم‌مرغ از استان مرکزی به خارج از کشور صورت نمی‌گیرد اما چون در مرکز کشور قرار داریم مازاد تولید استان به‌ویژه در فصول گرم سال به استان‌های جنوبی و در حال حاضر به تهران و قم و استان های همجوار ارسال می‌شود چون مصرف بالاتری دارند.

تسهیلات حمایتی به تمامی مرغداری های متقاضی اختصاص یافت

وی همچنین اذعان داشت: در مجموع ۱۷ واحد مرغ مادر در استان مرکزی استقرار دارند که تولید تخم‌مرغ نطفه‌دار را برای واحدهای جوجه‌کشی انجام می‌دهند.

باقری تصریح کرد: در استان مرکزی یک واحد جوجه‌کشی با ظرفیت تولید حدود ۳ میلیون قطعه وجود دارد و مابقی تخم‌مرغ تولیدی در واحدهای مرغ مادر استان به واحدهای جوجه‌کشی در استان‌های شمالی انتقال می‌باید.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان مرکزی همچنین با اشاره به اینکه بعد از اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، دولت برای حمایت از مرغداران تسهیلاتی را برای تولیدکنندگان این بخش در نظر گرفت افزود: در این راستا به‌تمامی واحدهای مرغداری فعالی که درخواست دریافت تسهیلات داشتند از طریق بانک کشاورزی تسهیلات سرمایه در گردش تخصیص پیدا کرد.

در سنوات اخیر آنفولانزای فوق حاد خسارتی به مرغداری های صنعتی وارد نکرد

باقری در پایان با اشاره به لزوم توجه واحدهای مرغداری به دستورالعمل‌های بهداشتی جلوگیری از شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان گفت: چون در سنوات اخیر همواره تالاب میقان درگیر بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان بوده لذا اقدامات پیشگیرانه در دستور کار بوده و نتایجی خوبی را به همراه داشته است لذا باوجود اینکه در سال‌های گذشته در تالاب تلفات پرندگان آلوده را داشته‌ایم اما بحث‌های قرنطینه و واکسیناسیون رعایت شد و در واحدهای صنعتی پرورش مرغ خسارتی را شاهد نبوده‌ایم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *