خیز بی‌صدا سویه جدید کرونا در کشور/ ضرورت تزریق سالانه واکسن کرونا"> خیز بی‌صدا سویه جدید کرونا در کشور/ ضرورت تزریق سالانه واکسن کرونا

شاهین قاسمی از خیز آرام و بی صدا سویه جدید کرونا در کشورخبر داد و گفت: احتمال ایپدمی این بیماری در هفته‌های آینده بسیار زیاد است که باید آن را جدی گرفت.

به گزارش نارخبر؛ شاهین قاسمی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی دانا درباره وضعیت سویه جدید کرونا در کشور اظهار داشت: در حال حاضر شاهد شیوع سویه جدید کرونا در کشور هستیم؛ احتمال ایپدمی یا شیوع این بیماری در هفته‌های آینده بسیار زیاد است که باید آن را جدی گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه این روند زنگ خطر و هشدار برای مردم جامعه محسوب می‌شود، گفت: توصیه می‌شود سالانه یا ۶ ماه یکبار واکسن کرونا تزریق شود و شهروندانی که در سال جاری حداقل یک نوبت واکسن تزریق نکرده اند حتما برای دریافت واکسن اقدام کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بااشاره به این مطلب که افراد دارای بیماری زمینه‌ای و افرادی که شش ماه از تزریق آخرین نوبت واکسن آن‌ها گذشته حتما برای تکمیل واکسیناسیون خود اقدام کنند، تصریح کرد: نتایج نشان دهنده آن است که سیستم‌های ایمنی تا شش ماه پس از واکسیناسیون باقی می مانند و سطح آن از دو هفته پس از واکسیناسیون تنها کمی کاهش یافته و به میزان قابل توجهی بالاتر از افرادی است که واکسینه نشده اند پس بهتر است شهروندان واکسیناسیون را جدی بگیرند و هر چه سریعتر اقدام کنند.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، افراد در معرض خطر که واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند، بلافاصله نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند. همچنین بیماری‌های زمینه‌ای، مادران باردار، کودکان زیر ۵ سال و سالمندان بالای ۶۵ سال، در اولویت تزریق واکسن مجدد در سال جاری هستند.

قاسمی در ادامه به علائم این بیماری اشاره کرد و گفت: سویه جدید کرونا مستقیم وارد ریه می‌شود و با علائم بدن درد شدید، ضعف و بیحالی خودش را نشان می‌دهد و باید حتی‌الامکان از اپیدمی این بیماری پیشگیری کنیم، در واقع این موضوع به رعایت بهداشت فردی بستگی دارد. متاسفانه در حال حاضر بیماری کرونا در گردش است و بیماران مزمن، مادران باردار، سالمندان و کودکان زیر پنج سال در معرض خطر هستند.

قاسمی بااشاره به اینکه مردم سال‌های گذشته به دلیل شیوع کرونا پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت می‌کردند، افزود: هم اکنون نیز باید نسبت به رعایت مسائل بهداشتی فردی و اجتماعی حساس باشند و افراد مبتلا در خانه یک حالت خود قرنطینگی را برای خودشان ایجاد کنند.

تشدید کنترل مسافران خارجی در فرودگاه‌ها در پی موج جدید کرونا

لازم به ذکر است؛ میراکبر رضوی مدیرکل روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری با توجه به افزایش مرگ و میر کرونا در چین و کره اظهار داشت: در حال حاضر هیچ دستورالعملی به سازمان هواپیمایی ابلاغ نشده است و همان دستورالعمل‌های سابق اعمال می‌شود. در دستورالعمل کلی آمده که مسافران باید دو دز واکسن را تزریق کرده باشد و همچنین اگر واکسن نزده باشند باید تست Pcr منفی باشد و این تست ۷۲ ساعت قبل باید گرفته شده باشد در نهایت مأموران وزارت بهداشت نیز چکاپ نهایی را انجام می‌دهند.

 به گفته مدیرکل روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، پروازها مانند روال سابق اعمال می‌شود فقط مراقبت‌ها طبق دستورالعمل اعمال می شود.

سویه جدید کرونا با سرعت در حال گسترش است

گفتنی است؛ آخرین نسخه ویروس کرونا که اخیرا در آمریکا و چند کشور دیگر کشف شده است، «بی‌ای ۵» نام دارد که زیرگونه‌ای جهش‌یافته از گونه «اومیکرون» است، و گفته می‌شود خطرناک‌ترین سویه کروناست و بسیار مسری است.

این سویه که به سرعت در حال گسترش و بسیار مسری است، تاکنون تنها سویه ویروس کرونا بوده که مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها آن را تحت عنوان «سویه نگران‌کننده» طبقه‌بندی کرده است. بر مبنای مشاهدات کارشناسی، علائم بی‌ای ۵ از فردی به فردی دیگر، بر اساس سن و سال و سایر عوامل سلامتی، می‌تواند متفاوت باشد، اما اکثر علائم سویه اومیکرون را از خود نشان می‌دهد.

ویروس‌شناسان می‌گویند که علائم بی‌ای ۵ مانند علائم عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی همچون آبریزش بینی، گلودرد، سردرد، تب، سرفه‌ مداوم و خستگی مفرط است. سویه‌های بی‌ای ۲ و بی‌ای ۴ نیز عموما همین علائم را دارند. اما گفته شده از دست دادن حس چشایی یا بویایی که در اشکال قبلی کرونا دیده شده، تابحال در سویه مذکور غیرمعمول بوده است.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *