حق بخش تعاون در کشور به خوبی ادا نشده است

استاندار مرکزی : حق بخش تعاون در کشور به خوبی ادا نشده است.

فرزاد مخلص الائمه در پایان افتتاح پروژه های دهه فجر ساوه در سردخانه سه هزار تنی تعاونی روستایی شهرستان ساوه اظهار کرد: حضور بخش تعاون ویژگی برجسته در احداث سردخانه سه هزار تنی ساوه است. بالغ بر ۵۲۰۰ تعاونگر در قالب هفت شرکت تعاونی عضو تعاونی روستایی شهرستان ساوه هستند که منافع سرمایه گذاری آن متوجه تعاونگران می شود و منافع عمومی به کشاورزان و باغداران بر می گردد.

وی در ادامه گفت: بخش تعاون از اجزای مهم اقتصاد مقاومتی است که حق آن به خوبی ادا نشده است و تا زمانی که بخش تعاون گفتمان غالب اقتصادی نشود با اهداف عالی اصلاح اقتصادی فاصله زیادی خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: سهم تعاون از اقتصاد کشور ناچیز است و بخش تعاون با این میزان سهم دیده نمی شود.

وی افزود: شهرستان ساوه به عنوان قطب صنعت کشور سهم خوبی از اقتصاد غیر دولتی و بخش خصوصی و همچنین اقتصاد مبتنی بر فعالیت تعاونی ها دارد و اقتصاد ناکارآمد نفتی در این شهرستان حضور کم‌رنگ دارد.

استاندار مرکزی در خصوص سهم ساوه از درآمدهای ارزش افزوده گفت: از کل عوارض ارزش افزوده ۹ ماهه اول امسال ۱۹۹ میلیارد تومان سهم شهرستان ساوه بوده که از این میزان نیز  حدود ۱۴۳ میلیارد تومان سهم شهر ساوه و مابقی متعلق به سایر نقاط شهرستان بوده و حدود ۷.۸ میلیارد تومان مربوط به عوارض آلایندگی است.

وی گفت: تقسیم مالیات برارزش افزوده به نسبت جمعیت هر استان و شهرستانی است و در توزیع آن در  هیچ بخش از کشور امکان جابجایی وجود ندارد چرا که سهم هر نقطه از کشور براساس شاخص جمعیتی تعیین و توزیع می شود.

مخلص الائمه افزود: شهرهای مهم صنعتی نقش بسزایی در اقتصاد کشور دارند و سیاست کلی کشور در توسعه متوازن این است که درآمدهای شهرهای بزرگ در تمام کشور هزینه شود همچنان که درآمد استان های نفتی جنوبی به صورت عادلانه در سراسر کشور هزینه می شود. استانهای صنعتی در توسعه متوازن کشور نقش موثری دارند.

وی افزود: شهرهای مهم صنعتی کشور نظیر ساوه مشکلاتی از جنس روبنایی، حاشیه نشینی، مهاجرت و حضور اتباع دارند. باید سازوکاری برای اصلاح مشکلات روبنایی در ساوه ایجاد شود تا رشد هشت درصدی  هدفگذاری شده در اقتصاد در سال آینده در این استان محقق شود.

وی بیان کرد: کانون تمرکز دولت در سال‌جاری مبارزه با کرونا بود که در استان مرکزی ۹۳ درصد دز اول، ۸۵ درصد دز دوم، ۳۳ درصد دز سوم را تزریق کردند که از میانگین کشوری بالاتر است.

وی بیان کرد: رشد اقتصادی هشت درصدی به عنوان کانون تمرکز دولت در سال آینده هدف‌گذاری شده و ساوه نقش موثری در تحقق سهم ۷.۲ درصدی استان در این عرصه دارد.


انتهای پیام

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *