نوروز برفی در اردبیل؛ از مسدودی راه‌های روستایی تا ضرورت نوسازی ماشین‌آلات برف‌روبی

بارش برف در استان اردبیل از آخرین روزهای سال ۱۴۰۰ آغاز شده و تا به امروز در مناطق مختلف این استان ادامه دارد که برف و کولاک شدید سبب مسدودی راه‌های روستایی و لغزندگی و یخبندان سایر راه‌های مواصلاتی استان اردبیل شده است.

به گزارش نار خبر به نقل از خبرگزاری فارس – اردبیل|مهران عقلمند: سال نو ۱۴۰۱ در استان اردبیل با برف و سرما و کولاک شدید در جاده‌ها آغاز شد و بارش برف در مناطق مختلف این استان که از آخرین روزهای اسفند ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شده بود تا به امروز نیز ادامه دارد، به‌طوری‌که ارتفاع برف در برخی مناطق استان به بیش از ۶۰ سانتی‌متر رسیده است.

بارش برف و کولاک در کنار خوشحالی کشاورزان و مردم از نزول نعمت الهی، سبب بروز برخی از مشکلات هم‌چون سختی عبور و مرور وسایط نقلیه در جاده‌های مواصلاتی و روستایی و حتی سطح شهر شده و همزمانی این بارش‌ها با ایام عید نوروز و حضور مسافران نوروزی در این استان بر حجم مشکلات افزوده است. در چند روز اخیر شاهد گرفتاری بسیاری از خودروها در جاده‌های استان اردبیل بوده‌ایم.

امدادرسانی به بیش از ۹ هزار نفر گرفتار شده در برف و کولاک

طبق گفته مهدی خدمتی، مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل در طی روزهای اخیر برای بیش از ۹ هزار نفر عملیات امدادرسانی در جاده‌های مواصلاتی استان اردبیل انجام یافته و بیش از ۵۰۰ نفر نیز در مساجد، روستاها و اماکن دیگر اسکان داده شده‌اند.

این موضوع نشان‌گر حجم و شدت برف و کولاک در سطح جاده‌های استان اردبیل بود که پای نیروهای امدادی را نیز در اولین روزهای نوروز سال ۱۴۰۱ نیز به میان کشیده است.

اما در کنار امدادرسانی به خودروهای گرفتار در برف و کولاک شدید در جاده‌های استان اردبیل، بارش‌های اخیر همانند سنوات گذشته سبب مسدودی راه‌های برخی روستاها در سطح استان اردبیل و هم‌چنین قطعی برق برخی از روستاها شد.

موضوعی که در طی چند سال گذشته با هر بار بارش سنگین و نیمه سنگین در استان اردبیل به یک مساله تکراری تبدیل شده است و در فصل پاییز و زمستان پس از بارش برف همواره شاهد انسداد راه بسیاری از روستاها بوده‌ایم.

انسداد راه ۱۸۵ روستا در استان اردبیل

به گفته کلیم الله وثوقی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل بیش از یک هزار راه روستایی در استان اردبیل در طی این مدت درگیر بارش برف و کولاک شدید بوده که سبب مسدودی این راه‌های روستایی شد که در روزهای ابتدایی بارش برف برخی از راه‌های روستایی بازگشایی شده و اما همچنان راه ۱۸۵ روستا به دلیل وضعیت شدید برف و کولاک برای چندمین بار در طول این هفته مسدود شده است.

وی افزود: از زمان شروع بارش تا به امروز و بیش از یک هزار و ۴۰۰ بار راه روستایی بازگشایی شده و برخی از روستاها سه الی چهار بار بازگشایی شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل با بیان اینکه بارش برف سنگین و کولاک تردد در برخی جاده‌های استان را با مشکل مواجه کرده است، عنوان کرد: در حال حاضر کلیه محورهای مواصلاتی استان باز بوده و تردد در آنها جریان دارد؛ اما با توجه به شرایط جوی و کولاک در اکثر محورهای مواصلاتی، مسافران زنجیر چرخ به همراه داشته باشند.

وثوقی با اشاره به وضعیت جوی محورهای مواصلاتی استان اردبیل تشریح کرد: در محور اردبیل به آستارا و خلخال به اسالم شاهد مه گرفتگی مقطعی هستیم و بارش پراکنده برف در اکثر جاده‌های استان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه مسافران پیش از سفر وضعیت راه‌های کشور را استعلام کنند، افزود: با توجه به وضعیت محورهای مواصلاتی از مسافران  انتظار می‌رود پیش از سفر از طریق سامانه ۱۴۱ از وضعیت جاده‌ها مطلع شوند. این سامانه شبانه‌روز آماده پاسخگویی به هموطنان است‌.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: ۶۰ اکیپ نوروزی راهداری با ۲۳۰ دستگاه ماشین آلات و ۴۳۰ نفر نیروی انسانی تا پایان تعطیلات در ۲۲ راهدارخانه ثابت و سیار استان مستقر هستند.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *